Ewaluacja seminarium dyplomowego opartego na metodologii „pear story”
Ewa Lewicka-Mroczek
Ewa Lewicka-Mroczek - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut NeofilologiiEdyta Wajda
Edyta Wajda - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut NeofilologiiDaniel Karczewski
Daniel Karczewski - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut NeofilologiiАнотація
Badania oparte na „pear story” dotyczą analizy dyskursu na podstawie ustnych streszczeń tak zwanego „pear film”. Analiza dyskursu ma długą historię w językoznawstwie. Metodologię „pear story” charakteryzuje jednak unikalny charakter, ponieważ stwarza ona liczne możliwości zarówno w obszarze eksperymentalnym jak i teoretycznym. Artykuł przedstawia wyniki badania sondażowego dotyczącego efektywności seminarium dyplomowego opartego na metodologii „pear story” przeprowadzonego wśród uczestników tego kursu. Rezultaty wskazują, że badani seminarzyści oceniają kurs jako bardzo skuteczny. Ustalono następujące obszary problemowe: ograniczenia metodologii, niedostateczny nacisk na kolaboracyjny charakter kursu, specyficzne trudności, takie jak poszukiwanie źródeł, przenoszenie problemów teoretycznych na grunt empiryczny, trudności związane z pisaniem i edycją tekstu.
Ключові слова:
program seminarium licencjackiego, badania eksperymentalneПосилання
Bartlett F.C., Remembering. A Study in Experimental and Social Sociology, Cambridge 1967.
Chmiel A., Mazur I., Percepcja filmu a ogólnoeuropejskie standardy audiodeskrypcji – polski wkład w projekt Pear Tree, „Przekładaniec” 2009, 2, s. 138-158.
Collaborative language learning and teaching, D. Nunan (red.), Cambridge 1992.
Dickinson L., Self-instruction in language learning, Cambridge 1987.
Dörney Z., Research Methods in Applied Linguistics. Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies, Oxford 2007.
Erbaugh M.S., Mandarin oral narratives compared with English: The Pear/Guava stories, „Journal of the Chinese Language Teachers Association” 1990, 25, s. 21-42.
Feiz P., Traveling through space in Persian and English: a comparative analysis of motion events in elicited narratives, „Language Sciences” 2011, 33, s. 401-416.
Holec H., Autonomy and foreign language learning, Oxford 1981.
Learner autonomy, teacher autonomy: Future directions, B. Sinclair, I. McGrath, T. Lamb (red.), Harlow 2000.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010.
Nunan D., The Learner-centred curriculum, Cambridge 1988.
Orero P., Three Different Receptions of the Same Film. The Pear Stories Project Applied to Audio Description, „European Journal of English Studies” 2008, 12 (2), s. 179-193.
Pavlenko A., Autobiographic Narratives as Data in Applied Linguistics, „Applied Linguistics” 2007, 28/2, s. 163-188.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Stewart J., A quantitative analysis of sign lengthening in American Sign Language, „Sign Language and Linguistics” 2014, 17(1), s. 82-101.
Tannen D., A Comparative Analysis of Oral Narrative Strategies: Athenian Greek and American English, [w:] The Pear Stories: Cognitive, Cultural, and Linguistic Aspects of Narrative Production, W. Chafe (red.), Norwood 1980, s. 51-87.
The Pear Stories. Cognitive, Cultural and Linguistic Aspects of Narrative Production, W. Chafe (red.), Norwood 1980.
Toldova S., Bergelson M.B., Khudyakova M.V., Coreference in Russian Oral Movie Retellings (the Experience of Coreference Relations Annotation in “Russian CliPS” corpus). Computational Linguistics and Intellectual Technologies: Proceedings of the International Conference, „Dialogue 2016” Moscow, 2016, June 1-4.
Wilczyńska W., Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa 1999.
Ewa Lewicka-Mroczek - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut Neofilologii
Edyta Wajda - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut Neofilologii
Daniel Karczewski - Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut Neofilologii