Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcjach (nie tylko) języka obcego

Izabela Bieńkowska

dr hab. Izabela Bieńkowska, prof. ATH - Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Katedra Pedagogiki

Krzysztof Polok

dr hab. Krzysztof Polok, prof. ATH - Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Katedra Anglistykil


Анотація

Artykuł omawia niektóre z form pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) na lekcjach językowych (i nie tyko), wskazując na szereg istotnych aspektów, na które uważny nauczyciel języka obcego powinien zwrócić szczególną uwagę. Oprócz przedstawienia szeregu obowiązujących obecnie aktów prawnych, scalających i warunkujących tego typu formy działalności edukacyjnej, w artykule zaprezentowano sposoby pracy z tego typu uczniami (głównie zaś z uczniami dyslektycznymi) możliwe do wykorzystania w trakcie działalności językowej w klasie. W końcowej części artykułu omówiono sposoby pracy i organizacji lekcji językowej w klasie, w której oprócz uczniów dyslektycznych znajdują się także uczniowie niewykazujący tego typu zaburzeń.

Ключові слова:

uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ustalenia prawne, działalność edukacyjna w klasie szkolnej, lekcja językowa w klasie pedagogicznie niejednorodnej

Bogdanowicz M., Niespecyficzne i specyficzne trudności w uczeniu się języków obcych, [w:] Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, M. Bogdanowicz, M. Smoleń (red.), Gdańsk 2004, s. 78–97.

Felder R.M., Silverman L.K., Learning Styles and Teaching Styles in Engineering Education, „Engr. Education” 1988, 78 (7), s. 674–681.

Jaworska-Biskup K., Dysleksja na lekcji języka angielskiego, Chełm 2008.

Jurek A., Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk 2009.

Łoskot M., Specjalne potrzeby edukacyjne wyzwaniem dla edukacji XXI wieku, „Głos Pedagogiczny” 2010, nr 20, s. 4–9.

Schneider E., Crombie M., Dyslexia and Foreign Language Learning, London 2003.

Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2013.

Ur P., Wright A., Five-Minute Activities, A resource book of short activities, Cambridge 2004.

Wessels Ch., Drama, Oxford 1987.

Wiatrowska L., Retardacja rozwojowa dziecka a postawy rodziców, [w:] Wychowanie w rodzinie. Rodzina o specjalnych potrzebach, S. Walasek, B. Winczura (red.), tom 4, Jelenia Góra 2011, s. 109–124.

Rozporządzenie MEN z dn. 30.04.2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Rozporządzenie MEN z dn. 17.11.2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. nr 228, poz. 1487).

Rozporządzenie MEN z dn. 30.04.2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Ustawa z dn. 20.02.2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.

Deklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych. Salamanka, Hiszpania, 7–10 czerwca 1994 r., [w:] http://www.eurosprawni.org/pl/prawo/314-deklaracja-z-salamanki-oraz-wytyczne-dla-dzialan-w-zakresie-specjalnych-potrzeb-edukacyjnych

Dlaczego potrzebna jest nam wiedza o ICF?, [w:] http://www.pfon.org/images/dodatki/20150312 icf wiedza.pdf

Kształcenie Specjalne, trybunał d/s Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych i Niepełnosprawności, Special Education, Special Educational Needs and Disability Tribunal, [w:] http://www.education-support.org.uk/polish/parents/special-education/sendist/

Warnock M., The Warnock Report, Special Educational Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People, London 1978, [w:] http://www.educationengland.org.uk/documents/warnock/

Zaremba L., Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014, [w:] http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie spe_spr.pdf

##plugins.themes.libcom.download##

Опубліковано
2017-12-30


Bieńkowska, I. і Polok, K. (2017) «Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcjach (nie tylko) języka obcego», Linguodidactica, 21, с. 59–73. doi: 10.15290/lingdid.2017.21.04.

Izabela Bieńkowska 
dr hab. Izabela Bieńkowska, prof. ATH - Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Katedra Pedagogiki
Krzysztof Polok 
dr hab. Krzysztof Polok, prof. ATH - Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Katedra Anglistykil