Linguistic Fundamentals of Second/Foreign Languages Teaching at Pre-School Level

Magdalena Olpińska-Szkiełko

Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej


Abstract

The article deals with the implications of the linguistic study of the first language acquisition, bilingualism and bilingual education in second/foreign language teaching in the earliest educational stage i.e. in pre-school children. The article touches upon the didactic and methodological problems of language teaching at that level. English teaching materials for young learners are analyzed and compared with Polish integrated learning materials. The analysis results in some conclusions for the didactic process. In the context of the theoretical issues, some principles for the composing of didactic materials, teaching forms and activities, adequate tasks and contents of a language lesson are described.

Keywords:

learning, teaching, second language, foreign language, first language acquisition, bilingualism, sensitive period in language acquisition, integrated language skills development, integrated teaching

Arnau J., Teacher-Pupil Communication When Commencing Catalan Immersion Programs, [w:] Evaluatig European Immersion Programs. From Catalonia to Finland, Ch. Lauren (red.), Vaasa 1994, s. 47-76.

Butzkamm W., Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts, Tübingen u. Basel 2002.

Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001.

Day E. M., Shapson S. M., Studies in Immersion Education, Clevedon 1996.

Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.

Genesee F., Learning through Two Languages. Studies of Immersion and Bilingual Education, Cambridge 1987.

Grucza F., Zagadnienia ontologii lingwistycznej: o językach ludzkich i ich (rzeczywistym) istnieniu, [w:] Opuscula logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, Lublin 1993, s. 25-47.

Grucza F., Język, ludzkie właściwości językowe, językowa zdolność ludzi, [w:] Człowiek w perspektywie ujęć biokulturowych, J. Piontek, A. Wiercińska (red.), Poznań 1993, s. 151-174.

Grucza F., Języki ludzkie a wyrażenia językowe, wiedza a informacja, mózg a umysł ludzki, [w:] Podejścia kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce, F. Grucza, M. Dakowska (red.), Warszawa 1997, s. 7-21.

Grucza F., Lingwistyczne uwarunkowania i implikacje glottodydaktyki, [w:] Rola językoznawstwa w metodyce nauczania języka obcego, H. Kordela, T. Zygmunt (red.), Chełm 2007, s. 12-24.

Kersten K., Ins Sprachbad eintauchen, [w:] „Gehirn und Geist” 6/2013, [online], www.gehirn-undgeist.artikel/1191470, 2013, s. 40-43.

Lang E., Teoria i praktyka nauczania języków obcych w szkole podstawowej. Lingwistyczne i dydaktyczne podstawy koncepcji programu nauczania języka angielskiego i francuskiego w klasach I-IV, [w:] Edukacja dwujęzyczna w przedszkolu i w szkole, M. Dakowska, M. Olpińska (red.), Studia Naukowe IKLA 22: https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii, Warszawa 2014, s. 47-67.

Olpińska M., Untersuchungsbericht. Leistungen von Kindern in der bilingualen Gruppe im Kindergarten Nr. 4 in Olesno, „Studia Niemcoznawcze” 2006, t. XXXII, s. 839-848.

Rickheit G., Sichelschmidt L., Strohner H., Psycholinguistik, Tübingen 2004.

Wode H., Bilinguale Kindergärten: Wieso? Weshalb? Warum?, Englisches Seminar und Zentrum für Mehrsprachigkeit und Sprachkontakt der Universität Kiel, Kiel 1998.

Wode H., Mehrsprachigkeit durch bilinguale Kindergärten, Englisches Seminar und Zentrum für Mehrsprachigkeit und Sprachkontakt der Universität Kiel, Kiel 2000.

Wode H., Frühes (Fremd)Sprachen lernen. Englisch ab Kita und Grundschule: Warum? Wie? Was bringt es? Verein für frühe Mehrsprachigkeit an Kindertageseinrichtungen und Schulen FMKS e.V, Kiel 2004.

Appel M., Zarańska J., Hocus Pocus 1, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Dyson L., Michałowski, B., Our Discovery Island. Starter, Książka dla nauczycieli, Pearson Central Europe, Warszawa 2012.

Dyson L., Pogłodzińska K., Our Discovery Island. Starter, Pearson Central Europe, Warszawa 2012.

Heath J., My World 1 Student’s Book, National Geographic Learning, Cengage Learning, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2013.

James P., My World 1 Funbook, National Geographic Learning, Cengage Learning, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2014.

Leighton J., Captain Jack 2 Plus, Macmillan Education, Oxford 2011.

Medwell C., Hello, Cheeky, Macmillan Education, Oxford 2008.

Selby C., Playtime A, Oxford University Press, Oxford 2012.

Simmons N., Ricky the Robot 2, Pearson Education Limited, Oxford 2012.

Bobryk A., Krzywicka M. (red.), Entliczek Pentliczek. Książka dla starszego przedszkolaka. Pięciolatki, Nowa Era, Warszawa 2007.

Dudelewicz E. M. i in., Mam 4 latka, Firma Księgarska Olesiejuk, Ożarów Maz. 2011.

Dziejowska J., Wielka Księga Tropicieli, Roczne przygotowanie przedszkolne, WSiP, Warszawa 2013.

Gawrońska B., Raczek E., Tropiciele. Roczne przygotowanie przedszkolne, Karty 1 i 2, WSiP, Warszawa 2013.

Lekan E., Mam 5 latek, Firma Księgarska Olesiejuk, Ożarów Maz. 2013.

Łada-Grodzicka A., Razem w przedszkolu. Karty czterolatka, WSiP, Warszawa 2011.

Wiśniewska A., Mam 4 latka, Firma Księgarska Olesiejuk, Ożarów Maz. 2013.

Zgondek E., Kołodziej L., Entliczek Pentliczek. Kajecik 2, Pięciolatki, Nowa Era, Warszawa 2007.

Download


Published
2015-12-30


Olpińska-Szkiełko, M. (2015) “Linguistic Fundamentals of Second/Foreign Languages Teaching at Pre-School Level”, Linguodidactica, 19, pp. 199–212. doi: 10.15290/lingdid.2015.19.14.

Magdalena Olpińska-Szkiełko 
Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej