Teaching specialisation at institutes of Romance studies versus competences of specialist language teachers
Magdalena Sowa
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych, Instytut Filologii RomańskiejAbstract
All Romance language institutes feature teaching specialisations in order to provide students with foreign language teaching qualifications. The curriculum for these specialisations is subject to ministerial regulations, and as such is quite rigidly transposed onto university programmes. Are the ministerial guidelines adequate for the target profile and competences of the specialist language teacher? How do higher education institutions comply with regulations regarding training foreign language teachers? The aim of the presented article is, on the one hand, to review available teaching specialisation content at selected Romance institutes in Poland in terms of vocational language teaching, and on the other hand to assess the relevance of the programmes for desirable competences of a specialist language teacher.Keywords:
teacher training, Romance studies, competencesReferences
Abbot G., Training teachers of EST: Avoiding orthodoxy, „The ESP Journal” 1983, 2 (1).
Berdychowska Z., Komunikacja specjalistyczna na studiach filologicznych – podstawy lingwistyczne i profile kompetencyjne, „Lingwistyka Stosowana” 2010, nr 3.
Defays J.-M., Le français langue étrangère et seconde. Enseignement et apprentissage, Sprimont 2003.
Dudley-Evans T., St John M. J., Developments in ESP. A multi-disciplinary approach, Cambridge 1998.
Ewer J. R., Teacher training for EST: Problems and methods, „The ESP Journal” 1983, 2 (1).
Ferenz K., Kulturowe i polityczne konteksty ról nauczyciela, [w:] W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, E. Kozioł, E. Kobyłecka (red.), Zielona Góra 2002.
Gajewska E., Sowa M., LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin 2014.
Gajewska E., Sowa M., Sposoby kształcenia nauczycieli języków specjalistycznych: od rzeczywistości edukacyjnej do rozwiązań systemowych, „Neofilolog” 2015, nr 44/2.
Gajewska E., Techniki nauczania języka obcego, Tarnów 2011.
Gnitecki J., Kompetencje i zwiększanie szans edukacyjnych nauczyciela w cyklu życia w warunkach postępującej globalizacji, [w:] W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, E. Kozioł, E. Kobyłecka (red.), Zielona Góra 2002.
Huckin T., Olsen L., On the use of informants in LSP discourse analysis, [w:] Reading for professional purposes, A. Pugh, J. Ulijn (red.), London 1984.
Hutchinson T. Waters A., English for Specific Purposes. A Learning-centred Approach, Cambridge 1987.
Krajka J., The Language Teacher in the Digital Age – Towards a Systematic Approach to Digital Teacher Development, Lublin 2012.
Kruszewski K., Nauczyciel jako twórca programu, [w:] Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, K. Kruszewski (red.), Warszawa 2005.
Mamet P., Relacja pomiędzy kompetencją językową a kompetencją merytoryczną na przykładzie języka biznesu, [w:] Języki specjalistyczne 2: Problemy technolingwistyki, J. Lewandowski (red.), Warszawa 2002.
Nauka języków obcych w dobie integracji europejskiej, Karpińska-Szaj K. (red.), Łask 2005.
Raport ORE. Powszechność nauczania języków obcych w roku szkolnym 2011-12, Warszawa 2013.
Sikorska M., Korelacja międzyprzedmiotowa w programie kształcenia nauczycieli języków obcych, [w:] Nauczyciel języków obcych dziś i jutro, M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak, A. Pietrzykowska (red.), Poznań – Kalisz 2009.
Sowa M., D’une activité pédagogique à l’activité professionnelle. Le cheminement vers la compétence, Lublin 2011.
Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian, Bałachowicz J., Szkolak A. (red.), Kraków 2012.
Zawadzka E. Nauczyciel języków obcych w dobie przemian, Kraków 2004.
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych, Instytut Filologii Romańskiej