The relationship between field dependence / field independence and English achievement test results. The outcomes of the correlational study

Anna Jantarska

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii Obcych


Abstract

The following article presents the results of a correlational study conducted on a sample of 64 adult learners of English. They were the second-year students of English Philology at Jan Kochanowski University in Kielce. The researcher has analyzed the nature and strength of the relationship between the cognitive style of field dependence FD / field independence FI (an independent variable of the study) and the PNJA English achievement test results (a dependent variable of the study). Conclusions are drawn on the basis of correlational diagrams and statistical analyses. The research in question is a part of a long-term project aiming at a thorough examination of the effect that FD / FI has on the acquisition of English as a second language.

Keywords:

foreign language acquisition, individual learner differences, cognitive / learning style, field dependence, field independence, language skills, correlational research

Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, Warszawa 1988.

Jantarska A., On the Role of Individual Learner Differences in the Teaching / Learning of Foreign Languages: the Dimension of Field Dependence / Field Independence. With Morals for EFL Teaching, „Respectus Philologicus” 2006, nr 9 (14).

Jantarska A., Zależność i niezależność od pola a przyswajanie języka angielskiego. Wyniki badania pilotażowego oraz analiza zastosowanych procedur i narzędzi badawczych, „Neofilolog” 2009, nr 33.

Jantarska A., The role of field dependence / field independence in the acquisition of English grammatical and lexical structures. Correlational research results, „Linguodidacica” 2009, t. 13.

Jantarska A., Związek pomiędzy zależnością / niezależnością od pola danych a receptywnymi sprawnościami językowymi – wyniki badania korelacyjnego, „Linguodidactica” 2012, t. 16.

Jantarska A., Zależność / niezależność od pola danych a wyniki testów kompetencji z języka angielskiego. Rezultaty pilotażowego badania panelowego, „Linguodidactica” 2013, t. 17.

Jantarska A., Zależność/ niezależność od pola danych a rozwijanie sprawności pisania w języku angielskim. Rezultaty badania korelacyjnego, „Linguodidactica” 2014, t. 18.

Jóżwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, Warszawa 2009.

Matczak A., Style poznawcze, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańsk 2000.

Nosal Cz. S., Różnice indywidualne w stylach uczenia się i myślenia, „Przegląd Psychologiczny” 2000, t. 43.

Pułaska-Turyna B., Statystyka dla ekonomistów, Warszawa 2005.

Witkin H., Oltman P., Raskin E., Karp S., A Manual for the Group Embedded Figures Test, California 1971.


Published
2015-12-30


Jantarska, A. (2015) “The relationship between field dependence / field independence and English achievement test results. The outcomes of the correlational study”, Linguodidactica, 19, pp. 91–103. doi: 10.15290/lingdid.2015.19.07.

Anna Jantarska 
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Humanistyczny, Instytut Filologii Obcych