THE INFLUENCE OF MEMORY DEVELOPMENT AMONG CHILDREN AT A YOUNGER SCHOOL AGE ON THE ORGANIZATION OF FOREIGN LANGUAGE
Ewa Dźwierzyńska
Uniwersytet Rzeszowski Instytut Filologii Rosyjskiejhttps://orcid.org/0000-0002-6408-0295
Abstract
Understanding the regularity of cognitive processes among students at a younger school age, especially their memory possibilities, is necessary in order to optimize the learning process and develop memorization skills regarding language material. Taking into account the specificity of the psychophysical development of children and the correctness ofmemorization allows for proper organization of the didactic process aiming at effective shaping and development of the memorizing skills. When working with students it is important to remember the possibilities to overcome memory limitations by using emotions and multi-sensory perception, which have a big impact on the speed and durability of memorizing.
The purpose of this article is to draw attention to the specificity of the functioning and developing of thememory of students at a younger school age, developing knowledge and memory, and the possibility of using memory techniques and strategies in the acquisition of
a foreign language.
Keywords:
early school education, memorizing, memory strategies, metamemoryReferences
Adamczyk I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2000.
Asher J., The Total Physical Response Approach to Second Language Learning, „The Modern Language Journal” 1969, vol. 53, 1, s. 3–17.
Brześkiewicz, Z.W., Superpamięć: jak uczyć się trzy razy szybciej, Warszawa–Łódź 1995.
Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa 1987.
Czerniawska E., Mnemotechniki. Miejsce we współczesnej psychologii, „Psychologia Wychowawcza” 1985, nr 28, s. 400–410.
Buzan T., Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe, Łódź 1999.
Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003.
Dźwierzyńska E., Zastosowanie gier leksykalnych w rozwijaniu pamięci asocjacyjnej, „Języki Obce w Szkole” 2011, nr 3, s. 22–25.
Dźwierzyńska E., Sposoby optymalizacji przyswajania materiału leksykalnego w procesie nauczania języka obcego, Rzeszów 2012.
Garczyński, S., Motywacja w nauce języków, „Języki Obce w Szkole” 1967, nr 5, s. 245–250.
Ganczarska M., Metoda rysunkowa ogniw ortograficznych: wykorzystanie mnemotechniki w kształceniu zintegrowanym, Opole 2004.
Iluk J., Jak uczyć małe dzieci języków obcych, Częstochowa 2006.
Jagodzińska M., Nowe problemy w badaniach nad rozwojem pamięci, „Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej” 1993, nr 1, s. 21–30.
Jagodzińska M., Rozwój pamięci w dzieciństwie, Gdańsk 2003.
Jagodzińska M., Rozwój pamięci w ujęciu poznawczym, [w:] Materiały do nauczania psychologii, seria I, t. 5, L. Wołoszynowa (red.), Warszawa 1986.
Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice 2008.
Kalina P., Mnemonika, czyli sztuka kształcenia i wzmacniania pamięci, Warszawa 1997.
Marton W., Dydaktyka języka obcego w szkole średniej. Podejście kognitywne, Warszawa 1978.
Materniak M., Pedagogika Marii Montessori i jej wykorzystanie w procesie wczesnej nauki języka obcego, Częstochowa 2008.
Preibisz A., Zagadnienie doboru słownictwa w nauczaniu języków obcych, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975, F. Grucza (red.), Warszawa 1979, s. 125–132.
Przewęda R., Rozwój somatyczny i motoryczny, Warszawa 1981.
Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1985.
Rotrou, J. de, Pamięć doskonała, Warszawa 1998.
Siek-Piskozub T., Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych, Warszawa 1997.
Skibska J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Kraków 2018.
Stasiak H., Wybrane psychodydaktyczne uwarunkowania uczenia się i nauczania języków obcych, Gdańsk 1992.
Szewczuk W., Podstawy psychologii: podręcznik akademicki, Warszawa 2000.
Wejn A.M., Kamieniecka B.J., Tajemnice pamięci, Warszawa 1976.
Włodarski Z., Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania, Warszawa 1974.
Włodarski Z., Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa 1990.
Wołoszynowa L., Młodszy wiek szkolny, [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, M. Żebrowska (red.), Warszawa, s. 532–541.
Woźnicki T., Zawadzka E., Fazy procesu przyswajania języka obcego, Warszawa 1981.
Uniwersytet Rzeszowski Instytut Filologii Rosyjskiej https://orcid.org/0000-0002-6408-0295