SPEAKING MEASURES AND EVALUATION FROM THE PERSPECTIVE OF APPLIED LINGUISTICS RESEARCH

Aleksander Wiater

Uniwersytet WrocławskiWydział Filologiczny, Instytut Filologii Romańskiej
https://orcid.org/0000-0002-9771-9382


Abstract

The aim of this article is to present and discuss the potential of different measures of speaking and conversational activity in Second Language teaching from the perspective of Applied Linguistics Research. The author briefly presents the goals and the specificity of the evaluation of speech production from the viewpoint of the teacher, examiner and researcher. He focuses his attention on the two types of oral evaluation: quantitative and qualitative, widely used in studies on first language acquisition and, to a lesser extent, in Second Language Acquisition. He indicates various measures that can help to objectify the process of speech evaluation, and assesses the suitability of individual measures for scientific research. He emphasizes that particular techniques and speech efficiency measures should be selected, taking into account the specific objectives of the study.

Keywords:

evaluation, speaking measures, applied linguistics research, second language acquisition

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2002.

Blanche-Benveniste C., Jeanjean C., Le franc¸ais parl´e: transcription et ´edition, Paris 1986. Centralna Komisja Egzaminacyjna, Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015, Warszawa 2013, [online], https://cke.gov.pl/images/EGZAMINMATURALNYOD2015/Informatory/2015/Jezyk-angielski informator od 2015.pdf, [dostęp: 16.06.2019].

Cooper P.J., Sprawne porozumiewanie się. 114 scenariuszy ćwiczeń z mówienia i słuchania, Warszawa 2002.

Dewaele J.-M., Saisir l’insaisissable? Les mesures de longueur d’´enonc´es en linguistique appliqu´ee, „IRAL (International Review of Applied Linguistics in language teaching)” 2000, 38, s. 17–33, [online], http://yorkspace.library.yorku.ca/xmlui/bitstream/handle/10315/1446/CRLC00417.pdf, [dostęp: 15.03.2019].

Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.

D¨ornyei Z., Research Methods in Applied Linguistics, Oxford 2007.

Europejski system opisu kształcenia językowego (tł. W. Martyniuk), Warszawa 2003.

Fayol M. (dir.), Des id´ees aux mots, la production du langage, „Sciences humaines” 2001/2002, 54, s. 54–58.

Ferrand L., La production du langage: une vue d’ensemble la parole, [w:] Production du langage, M. Fayol (dir.), Paris 2002, s. 27–44.

Gaszyńska-Magiera M., Seretny A., Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych, Kraków 2004.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006.

Griffin E.A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.

Hyde J.S., The Gender Similarities Hypothesis, „American Psychologist” September 2005, vol. 60, nr 6, s. 581–592, [online], https://www.apa.org/pubs/journals/releases/amp-606581.pdf, [dostęp: 05.03.2019].

Iwashita N., Brown A., McNamara T., O’Hagan S., Assessed Levels of Second Language Speaking Proficiency: How Distinct?, „Applied Linguistics” 2008, vol. 29, nr 1, s. 24–49.

Kerbrat-Orecchioni C., La conversation, Paris 1996.

Koizumi R., Speaking performance measures of fluency, accuracy, syntactic complexity, and lexical complexity, „JABAET (Japan-Britain Association for English Teaching) Journal” 2005, 9, s. 5–33, [online], https://www.academia.edu/12235553/Speaking performance measures of fluency accuracy syntactic com

plexity and lexical complexity, [dostęp: 05.07.2019].

Lakoff R., Language and Woman’s Place, „Language in Society” April 1973, vol. 2, nr 1, s. 45–80, [online], http://web.stanford.edu/class/linguist156/Lakoff 1973.pdf, [dostęp: 11.03.2019].

Leathers D.G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2007.

Levelt W.J.M., Speaking: From Intention to Articulation, Cambridge, MA 1989.

Lightbown P., French L2 learners: What they’re talking about?, „Language Learning” 1977, 27, 2, s. 371–381.

Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996.

Pinker S., L’instinct du langage, Paris 1999.

Podpora-Polit E., O niektórych problemach związanych z ocenianiem sprawności mówienia, „Języki Obce w Szkole” 2015, 3, s. 29–32.

Selinker L., Interlanguage, „International Review of Applied Linguistics” 1972, 10 (3), s. 209–231.

Słownik języka polskiego, M. Szymczak (red.), wyd. VIII, Warszawa 1993.

Sobkowiak B., Komunikowanie społeczne, [w:] Współczesne systemy komunikowania, B. Dobek-Ostrowska (red.), Wrocław 1998, s. 10–21.

Wiater A., Stimuler la parole `a travers la peinture. L’entraˆınement `a la cr´eativit´e dans la perspective du developpement de l’expression orale en langue ´etrang`ere, Wrocław 2016.

Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków 2010.


Published
2019-03-05


Wiater, A. . (2019) “SPEAKING MEASURES AND EVALUATION FROM THE PERSPECTIVE OF APPLIED LINGUISTICS RESEARCH”, Linguodidactica, 23, pp. 253–267. doi: 10.15290/lingdid.2019.23.17.

Aleksander Wiater 
Uniwersytet WrocławskiWydział Filologiczny, Instytut Filologii Romańskiej https://orcid.org/0000-0002-9771-9382