Wykorzystanie filmów animowanych na zajęciach z praktycznej nauki języka rosyjskiego w audytorium polskojęzycznym

Irena Chowańska-Szczurowska

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie nazw filmów animowanych i zadań wykorzystywanych przez autorkę artykułu w procesie nauczania języka rosyjskiego jako obcego dla osób polskojęzycznych władających językiem rosyjskim na poziomie podstawowym i średniozaawansowanym (A1–B1). Na przykładzie wybranej serii kreskówki Kot-O-Ciaki zaprezentowano autorskie zadania wykonane ze studentami pierwszego roku filologii rosyjskiej na jednych zajęciach z praktycznej nauki języka rosyjskiego. Stwierdzono, że filmy animowane przedstawiane na zajęciach z PNJR dostosowane do poziomu trudności i biegłości językowej studenta, wzbogacają proces edukacyjny, poszerzają słownictwo studenta, wprowadzają go do środowiska języka, którego się uczy, jego kultury, tradycji oraz zmniejszają stres u uczącego się, zwiększają jego motywację do nauki danego języka i pomagają osiągnąć lepsze wyniki w nauce.

Słowa kluczowe:

metoda nauczania języka rosyjskiego, język rosyjski jako język obcy, film animowany, rosyjski serial animowany Kot-O-Ciaki

Berdicevskij A.L., Metodika mezkulturnogo obrazovanija sredstvami russkogo azyka kak inostrannogo, [v:] Metodika mezkulturnogo obrazovonija sredstvami russkogo azyka. Metody. Priomy. Rezultaty, Moskva 2011.

Boleckaja K., «СТС media» vpervyje prodala prava na brendy za rubez, [online], https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2018/10/29/785058-sts [dostup: 12.03.2024].

Didenko N., Nekotoryje osobennosti perevoda multiplikacionnogo filma «Masa i medved» na polskij azyk, [w:] „Slavica Wratislaviensia” 2020, 171, s. 57–66.

Didenko N., Osobennosti idiolekta glavnoj geroini multfilma «Masa i medved» i ih peredaca v perevode na polskij azyk, [w:] „Acta Polono -Ruthenica” 2019, XXIV/3, s. 113–126.

Kot-o-Ciaki [online], https:/dubbingpedia.pl/wiki/Kot-o-ciaki [dostup: 12.03.2024].

Olechno -Wasiluk J., Popularyzacja języka i kultury rosyjskiej wśród dzieci. Fenomen serialu animowanego Masza i Niedźwiedź, „Roczniki Humanistyczne” 2019, XVII/10, s. 127–134.

Olechno -Wasiluk J., Iz opyta priobscenija k russkomu azyku polskih ucenikov, „Vestnik TGPU” 2016, 3, s. 93–96.

Tri kota, [online], https://ru.wikipedia.org/wiki/Три_кота [dostup: 12.03.2024].

Tri kota, [online], https://www.youtube.com/watch?v=CzJJmUh2c7A [dostup: 12.03.2024].


Opublikowane
2024-12-30


Chowańska-Szczurowska, I. (2024) „Wykorzystanie filmów animowanych na zajęciach z praktycznej nauki języka rosyjskiego w audytorium polskojęzycznym”, Linguodidactica, 28, s. 40–53. doi: 10.15290/lingdid.2024.28.03.

Irena Chowańska-Szczurowska 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie