Językowe środki oddziaływania w nagłówkach rosyjskich czasopism dla kobiet: aspekt społeczno-kulturowy (gender)

Joanna Wasiluk

Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra Rusycystyki


Abstrakt

Celem artykułu jest określenie specyfiki oraz częstotliwości występowania środków leksykalnych w tym również środków stylistycznych, wykorzystywanych w nagłówkach artykułów takich czasopism jak „Домашний очаг” i „Psychologies”. Analizie poddano treść poszczególnych nagłówków zamieszczanych w czasopismach, ukazujących się w okresie od stycznia 2018 r. do sierpnia 2019 r. Analiza nagłówków zamieszczanych na stronach współczesnych czasopism dla kobiet pozwoliła przedstawić potencjał systemu leksykalnego, który daje szerokie możliwości oddziaływania na odbiorcę, także w ramach teorii gender, jako że pozwala określić jaki obraz współczesnej kobiety kształtują dane czasopisma. Co ciekawe, chociaż oba czasopisma wykorzystują te same środki wyrazu, których podstawą jest emocjonalność, to jednak wyłania się z nich zupełnie inny obraz kobiety, co potwierdzają liczne przykłady stanowiące podstawę materiału analitycznego.

Słowa kluczowe:

leksykalne środki oddziaływania, nagłówek, teoria gender, stereotyp

Bernadskaâ Û.S., Osnovy reklamy, Moskva 2007.

Emelʹânova O.N., Èpitet, [v:] Ènciklopedičeskij slovarʹ-spravočnik. Vyrazitelʹnye sredstva russkogo âzyka i rečevye ošibki i nedočety, A.P. Skovorodnikov (red.), Moskva 2005, s. 376–377.

Fedorov A.V., Mediaobrazovanie: istoriâ, teoriâi metodika, Rostov-na-Donu 2001.

Gudkov L.D., Metafora i racionalʹnostʹ kak problema socialʹnoj èpistemologii, Moskva 1998.

Kirilina A.V., Gender: lingvističeskie aspekty, Moskva 1999.

Kirilina A.V., Gendernye issledovaniâ v lingvističeskih disciplinah, [v:] Gender i âzyk, A.V. Kirilina (red.), Moskva 2005, s. 7–32.

Kopnina G.A., Skovorodnikov A.P., Vyrazitelʹnye sredstva âzyka, [v:] Èffektivnoe rečevoe obŝenie, A.P. Skovorodnikov (red.), Krasnoârsk 2014, s. 84–86.

Kormilicina M.A., Nablûdeniâ nad ispolʹzovaniem žurnalistami vozmožnostej russkogo âzyka, [v:] Âzyk i diskurs sredstv massovoj informacii v XXI veke, M.N. Volodina (red.), Moskva 2011, s. 245–254.

Lazareva È.A., Zagolovok v gazete, Ekaterinburg 2004.

Mâgkih A.V., Grinkevič E.V., Leksičeskie âzykovye sredstva vozdejstviâ na adresata v reklamnyh tekstah (na materiale «ženskih» žurnalov), [v:] Sbornik materialov konferencii „Âzyk i pravo: aktualʹnye problemy vzaimodejstviâ”, M.V. Ûrʹevič (red.), Rostov-na-Donu 2015, [online], http://www.ling-expert.ru/conference/langlaw5/myagkih.html, [dostup: 12.12.2019].

Mańkowska G., O kobietach i dla kobiet. Stereotyp płci w rosyjskojęzycznej prasie kobiecej, Warszawa 2013.

Prohorova K.V., Gazetnyj zagolovok: problemy i funkcionalʹnye problemy, Sankt-Peterburg 2005.

Rezanova Z.I., Gendernaâ metafora: tipologiâ, leksikografičeskaâ interpretaciâ, kontekstnaâ reprezentaciâ, „Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiâ” 2011, № 2, s. 47–57.

Solganik G.Â., Sovremennaâ publicističeskaâ kartina mira, 2000, [online], http://gramota.ru/biblio/magazines/gramota/28_6, [dostup: 17.09.2019].

Bolʹšoj frazeologičeskij slovarʹ russkogo âzyka, E.N. Teliâ (red.), Moskva 2006, [online], http://rus-yaz.niv.ru/doc/phraseological-dictionary/articles/802/sohranit-lico.htm, [dostup: 11.08.2020].

Frazeologičeskij slovarʹ russkogo âzyka, A.N. Tihonov (red.), Moskva 2007.

Larionova Û.A., Frazeologičeskij slovarʹ sovremennogo russkogo âzyka, Moskva 2014.


Opublikowane
2020-12-30


Wasiluk, J. (2020) „Językowe środki oddziaływania w nagłówkach rosyjskich czasopism dla kobiet: aspekt społeczno-kulturowy (gender)”, Linguodidactica, 24, s. 295–308. doi: 10.15290/lingdid.2020.24.21.

Joanna Wasiluk 
Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Katedra Rusycystyki