Lingwokulturologiczny i dydaktyczny potencjał humorystycznych tekstów w systemie nauczania cudzoziemców języka ukraińskiego

Мирослава Шевченко

Киïвський нацiональний унiверситет iменi Тараса Шевченка. Iнститут фiлологiï. Кафедра украïнськоï та росiйськоï мов як iноземних


Abstrakt

Celem badania było uzasadnienie sensowności włączenia tekstów humorystycznych do materiałów edukacyjnych z języka ukraińskiego i wypracowanie metodycznie poprawnego systemu pracy z ich wykorzystaniem. Do realizacji rozmaitych celów badawczych zastosowano różnorodne metody: techniki obserwacyjne, pozwalające wyjaśnić reakcje obcojęzycznych studentów na żarty pojawiające się podczas nauki, eksperyment hipotetyczno-indukcyjny, służący określeniu potencjału dydaktycznego i lingwokulturologicznego proponowanych tekstów oraz eksperyment metodyczny, dający możliwość udowodnienia skuteczności dydaktycznej tekstów humorystycznych. Wyniki badania potwierdzają, że twórcza praca z krótkimi tekstami humorystycznymi zachęci studentów do aktywności, zmotywuje ich do komunikacji w języku ukraińskim i pozytywnie wpłynie na stopień ukształtowania kompetencji komunikacyjnych.

Słowa kluczowe:

tekst humorystyczny, kryteria wyboru, przykładowe zadania

Baba i kit, [online], https://www.facebook.com/babaandkit [dostup: 08.09.2020].

Centr Perekladu Alesko / Alesko Translations Center Ukraine, [online], https://www.facebook.com/alesco.ua [dostup: 03–05.09.2020].

Fergjuson N., Ploshchi ta vezhi. Social’ni zv’jazky vid masoniv do fejsbuku, Kyi’v 2018.

Golozubov O.V., Sociologija gumoru: komunikatyvni ta povedinkovi aspekty. „Suchasne suspil’stvo: politychni nauky, sociologichni nauky, kul’turologichni nauky” 2012, vyp. 2, s. 101–106.

Hurley M.M., Dennett D.C., Adams R.B., Inside Jokes: Using Humor to Reverse-Engineer the Mind, London 2011.

Lomonosova K.S., Funkcional’no-komunikacijna systema malyh tekstovyh form u mas-media: struktura i typologija (na materiali presovyh ta internet-vydan’), Kyi’v 2016.

Prokopenko N., Ekspresyvno-ocinna semantyka movnyh odynyc’ v ukrai’ns’komu gumorystychnomu dyskursi XX – pochatku XXI stolit’, Sumy 2017.

Selivanova O.O., Osnovy teorii’ movnoi’ komunikacii’, Cherkasy 2011.

Shevchenko M., Nacional’na specyfika anekdotu: umovy uspishnosti spryjnjattja v inshomovnij audytorii’, [v:] Tradycyy y novatorstvo v fylologycheskyh yssledovanyjah, Bel’ci 2016, s. 5–8.

Shvec’ G., Teorija i praktyka navchannja ukrai’ns’koi’ movy inozemnyh studentiv gumanitarnyh special’nostej, Kyi’v 2019.

Weems S., Ha! The science of when we laugh and why, New York 2014.

Zajva O.O., Osoblyvosti vykorystannja pochuttja gumoru jak resursu psyhologichnogo podolannja, Harkiv 2006


Opublikowane
2021-12-01


Шевченко, М. (2021) „Lingwokulturologiczny i dydaktyczny potencjał humorystycznych tekstów w systemie nauczania cudzoziemców języka ukraińskiego”, Linguodidactica, 25, s. 251–262. doi: 10.15290/lingdid.2021.25.18.

Мирослава Шевченко 
Киïвський нацiональний унiверситет iменi Тараса Шевченка. Iнститут фiлологiï. Кафедра украïнськоï та росiйськоï мов як iноземних