Ocena podręczników do wczesnego nauczania języków obcych
Jolanta Gładysz
Jolanta Gładysz - Uniwersytet Śląski. Wydział Humanistyczny. Filologia germańskaMarek Gładysz
Marek Gładysz - Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Instytut NeofilologiiAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest opracowanie autorskiego katalogu kryteriów pomocnego przy podejmowaniu decyzji o wyborze podręczników i materiałów dydaktycznych do nauki języków obcych na I etapie edukacyjnym. Katalog został sporządzony na podstawie analizy metodycznych założeń wczesnego nauczania języków obcych oraz kryteriów oceny podręczników na wyższych szczeblach edukacyjnych, które powinno się mieć na uwadze również przy ocenie materiałów dydaktycznych przeznaczonych do nauki języków obcych dzieci. Analiza zasad metodycznych skupia się przede wszystkich na zasadach kształcenia kompetencji językowej i odpowiednim doborze treści nauczania. Pozwala ona na wyciągnięcie wniosków, w jakim stopniu wybrany materiał dydaktyczny sprzyja odpowiedniemu rozwojowi języka obcego u dzieci i czy angażuje je emocjonalnie.
Słowa kluczowe:
ocena podręczników, kryteria wyboru materiałów dydaktycznych, I etap edukacyjny, założenia metodyczne wczesnego nauczania języków obcychBibliografia
Bleyhl W., Geschichten erzählen, ein pädagogischer Auftrag mit vielen Ebenen, [in:] Fremdsprachen in der Grundschule. Geschichten erzählen im Anfangsunterricht – Storytelling, W. Bleyhl (Hrsg.), Hannover 2002, S. 8–19.
Bleyhl W., Grammatik im Sprachunterricht? Oder: Hilft die Bewusstmachung der sprachlichen Formen und Strukturen beim Sprachenlernen?, [in:] So lernen Kinder erfolgreich Deutsch. International erprobte Konzepte für den DaF/DaZ-Unterricht, B. Widlok (Hrsg.), Berlin 2016, S. 52–56.
Bovermann M., Georgiakaki M., Zschärlich R., Paul, Lisa & Co. Deutsch für Kinder. Kursbuch. A 1.1, München 2018.
Buczek-Zawiła A., Co naprawdę motywuje najmłodszych uczniów języka angielskiego?, „Poliglota“ 2010, 2 (12), S. 21–28.
Budzyńska P., How authentic is language included in English and German language textbooks for primary education in Poland?, „Glottodidactica“ 2018, XLV/1, S. 27–40.
Felberbauer M., Von Fröschen, Schweinen, Schmetterlingen und Drachen. Story telling and fantasy trips, „Grundschulunterricht“ 1998, 45 (1), S. 18–21.
Fermer D., Nachtmann T., Warum Geschichten ideal zum Sprachenlernen sind und wie eine kleine Puppe dabei helfen kann, [in:] So lernen Kinder erfolgreich Deutsch. International erprobte Konzepte für den DaF/DaZ-Unterricht, B. Widlok (Hrsg.), Berlin 2016, S. 106–111.
Funk H., Arbeitsfragen zur Lehrwerkanalyse, [in:] Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht, B. Kast, G. Neuner (Hrsg.), Berlin 1998, S. 105–108.
Gerngross G., Krenn W., Puchta H., Ja klar! 1, Recanati 2003.
Gładysz J., Empirische Untersuchung der Effizienz des narrativen Ansatzes, „Orbis Linguarum“ 2007, 32, S. 205–230.
Gładysz J., Mitarbeit: Sowa K., Storytelling. Bajki i opowiadania do nauki języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, Żory 2014.
Gładysz J., Mitarbeit: Sowa K., Erzählen von Geschichten. Bajki i opowiadania do nauki języka niemieckiego dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, Żory 2015.
Gładysz J., Kriterien für die Auswahl narrativer Texte sowie deren Adaptation und Didaktisierung für die Zwecke des frühen Fremdsprachenlernens am Beispiel des Märchens „Die drei kleinen Schweinchen“ / „The Three Little Pigs“, [in:] Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis, I. Wowro, M. Jakosz, J. Gładysz (Hrsg.), Göttingen 2019, S. 107–141.
Haudeck H., Der Einsatz von Handpuppen und anderer Spielfiguren, [in:] Fremdsprachen in der Grundschule. Grundlagen und Praxisbeispiele, W. Bleyhl (Hrsg.), Hannover 2000, S. 59–68.
Hellwig K.-H., Fremdsprachen an Grundschulen als Spielen und Lernen. Dargestellt am Beispiel Englisch, Ismaning 1995.
Iluk J., Jak uczyć małe dzieci języków obcych?, Katowice 2002.
Iluk J.,Methodische Binsenweisheiten und der alltägliche Fremdsprachenunterricht, [in:]Moderner Fremdsprachenerwerb zwischen Interkulturalität und Multimedia. Reflexionen und Anregungen aus Wissenschaft und Praxis, H. Pürschel, T. Tinnefeld (Hrsg.), Bochum 2005, S. 164–174.
Iluk J., Jakosz M., Narrativer Fremdsprachenunterricht im Vor- und Schulalter aus der Perspektive der interkulturellen Erziehung, „Studia Germanica Gedanensia“ 2017, 37, S. 111–128.
Kirsch D., Der narrative Ansatz im frühen Fremdsprachenunterricht, [in:] Fremdsprachenlernen in der Grundschule, Goethe-Institut, The British Council, ENS-Credif (Hrsg.), „Triangle“ 1992, 11, S. 71–77.
Klippel F., Englisch in der Grundschule: Handbuch für einen kindgemäßen Fremdsprachenunterricht, Berlin 2000.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
Krumm H.-J., Stockholmer Kriterienkatalog, [in:] Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht, B. Kast, G. Neuner (Hrsg.), Berlin 1998, S. 100–105.
Leopold-Mudrack A., Fremdsprachenerziehung in der Primarstufe: Voraussetzungen, Konzept, Realisierung, Münster, New York, München, Berlin 1998.
Lundquist-Mog A., Widlok B., DLL 8 – Deutsch Lehren Lernen. DaF für Kinder, München 2015.
Mindt D., Schlüter N., Englisch in den Klassen 3 und 4. Grundlagen für einen ergebnisorientierten Unterricht, Berlin 2003.
Olpińska-Szkiełko M., Glottodydaktyczne implikacje lingwistycznych badań nad dwujęzycznością i koncepcji wychowania dwujęzycznego, „Lingwistyka Stosowana“ / „Applied Linguistics“ / „Angewandte Linguistik“ 2014, 9, s. 103–115.
Rösler D., Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Stuttgart 2012.
Sambanis M., Verstehensbasierte Ansätze im frühen Fremdsprachenunterricht – Weg oder Irrweg?, „Beiträge zur Fremdsprachenvermittlung“ 2005, 43, S. 3–11.
Swerlowa, O., Hallo Anna. Język niemiecki dla klas I–III szkoły podstawowej. Podręcznik, Band 1, 2, 3, Poznań 2011.
Widlok B. (Hrsg.), Petravić A., Org H., Romcea R., Nürnberger Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung, B. Widlok (Hrsg.), München 2010.
https://www.goethe.de/ins/pl/de/spr/unt/kum/d/dms.html[Zugriff am 17.09.2018].
https://klett.hu/download/ANNA1 TANARI web.pdf [Zugriff am 03.12.2018]
Jolanta Gładysz - Uniwersytet Śląski. Wydział Humanistyczny. Filologia germańska
Marek Gładysz - Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Instytut Neofilologii