Rozwój zawodowy nauczycieli języka angielskiego: badanie sondażowe potrzeb i oczekiwań
Anna Mędrzecka
Abstrakt
Rozwój zawodowy powinien być nieodłączną częścią pracy nauczyciela. Mimo, że nauczyciel jest w nim jedyną jednostką podejmującą się zadań doskonalących jego umiejętności, jego decyzje mają bezpośredni wpływ na postępy uczniów. Celem niniejszego artykułu jest przyjrzenie się rozwojowi zawodowemu nauczycieli języka Angielskiego oraz zbadanie ich potrzeb i oczekiwań w tym zakresie. Dane zostały zgromadzone za pomocą częściowo ustrukturalizowanego kwestionariusza. Badania wykazały, że nauczyciele są świadomi, że rozwój zawodowy jest procesem trwającym przez cały okres kariery zawodowej. Nauczyciele podejmują się różnych form rozwoju wpływających na poprawę nauczania, takich jak warsztaty lub czytanie literatury dydaktycznej, jednak ich opinie, praktyka i potrzeby różnią się i są uwarunkowane ich poziomem wykształcenia, doświadczeniem zawodowym oraz miejscem pracy.
Słowa kluczowe:
rozwój zawodowy, nauczanie języka angielskiego, analiza potrzeb i oczekiwańBibliografia
AL-Qahtani H.M., Teachers’ voice: a needs analysis of teachers’ needs for professional development with the emergence of the current English textbooks, “English Language Teaching” 2015, 8(8), pp. 128–141.
Bartlett L., Teacher development through reflective teaching, [in:] Second Language Teacher Education, J.C. Richards, D. Nunan (eds.), Cambridge 1990, pp. 202–214.
Benson P., Autonomy as Learners’ and Teachers’ Right, [in:] Learner Autonomy, Teacher Autonomy: Future Directions, B. Sinclair, I. McGrath (eds.), Edinburgh 2000, pp. 111–117.
Burns A., Action research, [in:] Qualitative in Applied Linguistics. A Practical Introduction, J. Heigham, R.A. Croker (eds.), New York 2009, pp. 112–134.
Czykwin E., Samoświadomość nauczyciela, Białystok 1995.
Darling-Hammond D., Hyler M.E., Gardner M., Effective teacher professional development, “Learning Policy Institute – Research Brief” 2017, [online], https:// learningpolicyinstitute.org/product/teacher-prof-dev, [access: 08.06.2019].
Ellis M., Introducing reflective practice: an experimental project in Silesia, Poland, [in:] Teachers Develop, Teachers Research: Papers on Classroom Research and Teacher Development, J. Edge, K. Richards (eds.), Oxford 1993, pp. 102–112.
Farrell T.S.C., Reflective Practice in the Professional Development of Teachers of Adult English Language Learners, Washington, DC 2008.
Farrell T.S.C., Teacher Development through journal writing, “RELC Journal” 1998, 29(1), pp. 92–109.
Hager K.D., Teachers’ use of video self-monitoring to improve delivery of effective teaching practices, “Teaching Exceptional Children” 2018, 50(5), pp. 283–290.
Harmer J., The Practice of English Language Teaching, Harlow 2001.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2003.
Paris S.G., Ayres L.R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, M. Janowski, M. Micińska (transl.), Warszawa 1997.
Richards J.C., Farrell T.S.C., Professional Development for Language Teachers, Strategies for Teaching Learning, New York 2005.
Richards J.C., Lockhart Ch., Reflective Teaching in Teacher Education, Cambridge 1996.
Šaric M., Šteh B., Critical reflection in the professional development of teachers: challenges and possibilities, “Center for Educational Policy Studies Journal” 2017, 7(3), pp. 67–85.
Shulman L., Toward a pedagogy of cases, [in:] Case Methods in Teacher Education, J. Shulman (ed.), New York 1992, pp. 1–30.
Skinner B.F., Science and human behaviour, New York 1953.
Smith R.C., Teacher Education for Teacher-learner Autonomy, Edinburgh 2003.
WallaceM.J. Training Foreign Language Teachers: A Reflective Approach, Cambridge 1991.
Wysocka M., Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych, Katowice 2003.
Zawadzka E., Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków 2004.