Opinie studentów filologii angielskiej na temat użyteczności europejskiego portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków
Edyta Wajda
Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut NeofilologiiAbstrakt
Od lat osiemdziesiątych zarówno w edukacji językowej jak i w kształceniu nauczycieli następuje stopniowe przechodzenie od tradycyjnego testowania do alternatywnych form oceniania (portfolia, dzienniki, wywiady, itp.). Artykuł przedstawia wyniki badania sondażowego przeprowadzonego wśród studentów III roku filologii angielskiej na Uniwersytecie w Białymstoku, którego celem było ustalanie, jak postrzegają oni przydatność samooceny umiejętności dydaktycznych i stosowanie Europejskiego Portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków. Wyniki wskazują, że badani studenci wysoko oceniają przydatność samooceny umiejętności dydaktycznych, lecz mniej pozytywnie oceniają swoje kompetencje w tym zakresie.
Słowa kluczowe:
Europejskie Portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków, samoocena, kompetencje dydaktyczneBibliografia
Attinello R., Lare D., Waters F., The value of teacher portfolios for evaluation and professional growth, „NASSP Bulletin” 2006, 90(132), s. 132-152.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, Council of Europe, Cambridge 2001.
Donmoyer R., Paradigm talk reconsidered, [w:] Handbook of research on education, V. Richardson (red.), Washington, D.C. 2002, s. 174-197.
Evaluating second language education, J.C. Alderson, A. Beretta (red.), Cambridge 1992.
Gabryś-Barker D., Appraisal systems in teacher training: focus on critical incidents (CI), „ 2011, 32, s. 259-274.
Głowacka B., Kofman D., Ryciuk D., Wajda E., Żmudzka D., Europejskie portfolio językowe dla uczniów od 10 do 15 lat, Warszawa 2004.
Jacobs G.M., Farrel T.S.C., Paradigm shift: understanding and implementing change in second language education, „TESL-EJ” 2015, 5(1), [online], http://www.zait.uni-bremen.de/ wwwgast/tesl_ej/ej17/a1.html, [dostęp: 30.07.2018].
Johnson K.E., The second language teacher education: a sociocultural approach, New York 2009.
Komorowska H., Learner autonomy and its implications for the EPOSTL, [w:] Insights into the European Portfolio for Student teachers of Languages (EPOSTL), D. Newby (red.), Cambridge 2012, s. 51-82.
Komorowska H., Samoocena w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli – nowe rozwiązania europejskie, [w:] Kultury i języki. Poznawać – uczyć się – nauczać, A. Jaroszewska, M. Lorenc (red.), Warszawa 2008, s. 71-80.
Legutke M., Thomas H., Process and experience in the language classroom, Harlow 1993.
Littlewood W., Process-oriented pedagogy: facilitation, empowerment, or control? „ELT Journal” 2009, 63(3), s. 246-254.
Lynch B.K., Language program evaluation: theory and practice, New York 1996.
Newby D., Allan R., Fenner A-B., Jones B., Komorowska H., Soghikyan K., The European Portfolio for Student Teachers of Languages, Strasbourg 2007, [online], http://archive.ecml.at/ mtp2/fte/pdf/c3_epostl_e.pdf, [dostęp: 30.07.2018].
Paris S.G., Ayres L.R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, tłum. M. Janowski, M. Micińska, Warszawa 1997.
Potocka D., Developing professional competence in the process of pre- and in-service teacher education, Unpublished Ph.D. dissertation, 2006.
Richards J.C., Farrel T.S.C., Professional development for language teachers. Strategies for teacher learning, Cambridge 2005.
Smith R., Starting with ourselves: teacher-learner autonomy in language learning, [w:] Learner autonomy, teacher autonomy: Future directions, B. Sinclair, I. McGrath, T. Lamb (red.), Harlow 2000, s. 89-99.
Wajda E., Samoocena nauczyciela języków obcych, [w:] Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, H. Komorowska (red.), Warszawa 2009, s. 71-80.
Wysocka M., Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych, Katowice 2003.
Zawadzka E., Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków 2004.
Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Instytut Neofilologii