Obniżenie lęku przed uczeniem się gramatyki języka obcego według Billa VanPatten’a i Williama R. Glass’a

Sylwia Łuszczyńska

Uniwersytet Szczeciński, Katedra Filologii Romańskiej


Abstrakt

W niniejszym artykule opisujemy związek pomiędzy lękiem językowym a uczeniem się gramatyki języka obcego. Jego pojawienie się może być związane z nadmiarem informacji, zbytnim skupieniem się nauczycieli na błędach, ocenianiem uczniów oraz zbyt dużą rozbieżnością pomiędzy podejściem komunikacyjnym a nauczaniem tradycyjnym gramatyki. W artykule przytaczamy również pewne sugestie oraz techniki pomocne w obniżaniu lęku przed uczeniem się gramatyki w ujęciu zaproponowanym przez VanPatten’a i Glass’a (1999).

Słowa kluczowe:

teaching, gramatyka, lęk językowy, uczenie się, przetwarzanie, nauka, nauczanie

Cadierno T., Formal instruction from a processing perspective: An investigation into the Spanish past tense, „The Modern Language Journal” 1995, nr 79, s. 153–165.

Cheng Y.S., Horwitz E.K., Schallert D.L., Language writing anxiety: Differentiating writing and speaking components, „Language Learning” 1999, nr 49, s. 417–446.

Horwitz E.K., Horwitz M.B., Cope J.A., Foreign language classroom anxiety, „The Modern Language Journal” 1986, nr 70(2), s. 125–132.

Lee J.F., VanPatten B., Making communicative language teaching happen, New York 1995.

Piechurska-Kuciel E., Language anxiety in secondary grammar school students, Opole 2008.

VanPatten B., Grammar teaching for the acquisition-rich classroom, „Foreign Language Annals” 1993, nr 26, s. 435–450.

VanPatten B., Input processing and grammar instruction: Theory and research, Norwood, NJ 1996.

VanPatten B., The relevance of input processing to second language theory and second language teaching, [w:] Contemporary perspectives on the acquisition of Spanish, volume 2: Production, processing and comprehension, W.R. Glass, A.T. Pérez-Leroux (red.), Somerville, MA 1997, s. 93–108.

VanPatten B., Cadierno T., Explicit instruction and input processing, „Studies in Second Language Acquisition” 1993, nr 15, s. 225–241.

VanPatten B., Glass W., Grammar Learning as a source of language anxiety: A discussion, [w:] Affect in foreign language and second language learning: A practical guide to creating a low-anxiety classroom atmosphere, D. J. Young (red.), Boston 1999, s. 89–105.

VanPatten B., Sanz C., From input to output: Processing instruction and communicative tasks, [w:] Second language acquisition theory and pedagogy, F.R. Eckman, D. Highland, P.W. Lee, J. Mileham, R. Rutkowski Weber (red.), Hillsdale, NJ 1995, s. 169–185.

Williams K., Anxiety and formal second/foreign language learning, „RELC Journal: A Journal of Language Teaching and Research in Southeast Asia” 1991, nr 22(2), s. 19.


Opublikowane
2017-12-30


Łuszczyńska, S. (2017) „Obniżenie lęku przed uczeniem się gramatyki języka obcego według Billa VanPatten’a i Williama R. Glass’a”, Linguodidactica, 21, s. 147–163. doi: 10.15290/lingdid.2017.21.13.

Sylwia Łuszczyńska 
Uniwersytet Szczeciński, Katedra Filologii Romańskiej