Культурно-образовательные аспекты концертной деятельности в рамках польско-русско-белорусского сотрудничества
Zbigniew Stępniak
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Wczesnej EdukacjiAbstrakt
The author of the present paper is a performing musician (a basso profondo singer), who gives 30–40 recitals per year and co-operates with many cultural organizations and institutions (including the ones in Grodno, Kaliningrad, Irkutsk and Novosibirsk). He usually prepares his concerts himself at all stages of organization, from writing projects, developing programs, selecting accompanying musicians and formulating opening words, to being a comp`ere of the whole event. This is done with a special purpose in mind, that is to introduce the audience to the music, culture, literature and history of the home country of the composers or authors of lyrics of particular pieces. Therefore, the carefelly prepared concerts are to serve an educational role (especially as regards young audience) and to fulfill certain pedagogical tasks.
Słowa kluczowe:
музыка вокальная, бас, сольный концерт, образование, международное сотрудничествоBibliografia
Kokowska M., 2015, Społeczny i emocjonalny aspekt komunikacji muzycznej w muzykoterapii, [w:] Muzyka w dialogu z edukacją. Wybrane konteksty aktywności i edukacji muzycznej, red. E. Kochanowska, R. Majzner, Kraków, s. 161–182.
Sacher W.A., 2012, Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy kształcenia muzycznego, Kraków.
Stępniak Z., 2003, Olsztynek – miasto sercem śpiewające, Olsztynek.
Stępniak Z., 2012, Wybrane polskie chóry akademickie w dwudziestoleciu 1980–2000. Repertuar – konkursy – wykonania, Lublin.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Wczesnej Edukacji