„Wieczna zabawa”? (Dmitrij Głuchowski, Futu.re)
Aleksandra Zywert
UAM Poznań, Wydział Neofilologii, Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiejhttps://orcid.org/0000-0002-9922-6717
Abstrakt
The paper aims at analyzing Dmitry Glukhovsky’s novel Future in the context of spending leisure time. The writer presents a society, which has overcome death. It gives rise to the question if “leisure time” still exists in such a situation; and if it does, what importance and functions it has in comparison with the life before “the era of everlasting life”. Glukhovsky indicates that overcoming death in an unnatural way freezes civilization in time, which leads to the dwindling of human creativity and, which is confirmed by the way human beings spend their free time in the novel, degeneration. Instead of making progress humankind focuses on maintain the status quo, In light of the abovementioned the only solution is restoring death perceived as the reconstruction of the natural order of things.
Słowa kluczowe:
Dmitry Glukhovsky, czas wolny, niemoralność, więzienieBibliografia
Bolanowska T., 2006, Trudni bohaterowie, trudne powroty, trudne wybory. Kilka uwag o fantastyce socjologicznej, „Literatura i kultura popularna” XIII, red. T. Żabski, Wrocław, s. 67–91.
Ceglarz J., Kiedyś kościół, później popularna imprezownia, dziś na sprzedaż. Ciekawa oferta na Kujawach, [online], https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/rink-weis-kosciol-na-sprzedaz,80,0,2207056.html [18.03.2019].
Dąbrowski Z., 1966, Czas wolny dzieci i młodzieży, Warszawa.
Foucault M., 2009, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa.
Gancarz A., 2011, Wykluczenie społeczne w krajach Unii Europejskiej – porównanie opinii studentów kierunków nauczycielskich z Polski i Francji, [w:] Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, red. T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska. Toruń, s. 229–250, [online], https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/7119/3/Gancarz_Wykluczenie_spoleczne_w_krajach_Unii_Europejskiej.pdf [13.06.2019].
Izdebski Z., Ostrowska A., 2003, Seks po polsku. Zachowania seksualne jako element stylu życia Polaków, Warszawa.
Kamiński A., 1980, Funkcje pedagogiki społecznej, Warszawa.
Kwilecki K., 2011, Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, Katowice.
Ritzer G., 2012, Magiczny świat konsumpcji, przeł. L. Stawowy, Warszawa.
Tyszka A 1981, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 3 (57), s. 137–142, [online], http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1981-t-n3_(57)/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1981-t-n3_(57)-s137-142/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1981-t-n3_(57)-s137-142.pdf [12.09.2019].
Witkowska M., Restauracje, bary, dyskoteki ... w kościołach, „Dziennik Łódzki”, [online], https://dzienniklodzki.pl/restauracje-bary-dyskoteki-w-kosciolach/ar/970228 [18.08.2013].
Wnuk-Lipiński E., 1972, Praca i wypoczynek w budżecie czasu, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Akunin B., Čhartišvili G., 2006, Kladbiŝenskie istorii, Moskva. [Акунин, Б., Чхартишвили, Г., 2006, Кладбищенские истории, Москва.]
Bekasov Š., Kladbiŝenskoe soavtorstvo, [Бекасов Ш., Кладбищенское соавторство], [online], http://www.bekasov.ru/shen/cemetery.htm [18.03.2019]
Gluhovskij D., 2013, Buduŝee, Moskva. [Глуховский Д., 2013, Будущее, Москва 2013.]
UAM Poznań, Wydział Neofilologii, Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej https://orcid.org/0000-0002-9922-6717