Football – sport competition or commercial entertainment? (S. Samsonov Nogi)

Liliana Kalita

Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Rusycystyki i Studiów Wschodnich
https://orcid.org/0000-0002-6025-2643


Abstrakt

The analysis concentrates on mediatisation and commercialization processes of sport in the contemporary world, and their update in Sergey Samsonov’s work Ноги. The bearer of the idea is a talented Russian football player, reduced to the advertised product and contemporary sport gadget. The situation poses questions relating to the identity and individuality of the hero, as well as possibilities of protection against mechanisms of commercialization; in the broader sense, it epitomizes the condition of the world we all live in.

Słowa kluczowe:

czas wolny, mediatyzacja, konsumpcjonizm, tożsamość

Borek K., Na wirtualnym stadionie piłka nożna jako przestrzeń wyobraźni, [online], https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/15 konrad_borek_na_wirtualnym_stadionie.pdf, [15.09.2019]

Drozdowski R., 2011, Sport – podwójny agent, [w:] Społeczne zmagania ze sportem, red. Ł. Rogowski, R. Skrobacki, Poznań, s. 13–20, [online] https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4863/1/spoleczne_zmagania_ze_sportem.pdf, [15.09.2019].

Dunin K., Kochając sport, kochasz kapitalizm, [online], https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/kinga-dunin-czyta/kochajac-sport-kochasz-kapitalizm/, [15.09.2019].

Femiak J., Rymarczyk P., 2010, Sport jako źródło wzorów osobowych czy idoli? Między rzeczywistością a iluzją medialną, „Polish Journal of Sport and Tourism” nr 17, s. 1–6, [online], http://pjst.awf-bp.edu.pl/download/Pol_J_Sport_Tourism 17 pp1-6.pdf, [15.09.2019]

Kawecki W., 2010, Kultura konsumpcyjna a wychowanie do kultury wysokiej, „Studia Theologica Varsaviensia” nr 2, s. 177–197, [online], http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia Theologica Varsaviensia/Studia_Theologica_Varsaviensia-r2010-t48-n2/Studia Theologica Varsaviensia-r2010-t48-n2-s177-197/Studia_Theologica_Varsaviensia-r2010-t48-n2-s177-197.pdf [15.09.2019].

Kotkiewicz A., 2018, Karnawalizacja śmierci w literaturze rosyjskiej lat trzydziestych XX wieku, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Slavica Wratislaviensia” nr 167, s. 338–348.

Lenartowicz M.,Mosz J., 2018, Stadiony i widowiska. Społeczne przestrzenie sportu, Warszawa.

Lipoński W., Sport, [online], http://www.wbc.poznan.pl/Content/35194/Wojciech Lipoński - Sport.pdf, [15.09.2019]

Lipoński W., 1974, Sport. Literatura. Sztuka, Warszawa.

Lipowski M., 2012, Piłkarz – idol czy narcyz? Perspektywa psychologiczna, [w:] Futbol w świecie sztuki, red. J. Ciechowicz, W. Moska, Gdańsk, s. 347–353.

Murawiec S., Osobowość schizoidalna, [online], https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/zaburzenia_osobowosci/70088,osobowosc-schizoidalna, [18.09.2019]

Pańkowska E., 2017, “Герой нашего времени” в изображении “новых реалистов” (на материале избранных произведений Романа Сенчина, Захара Прилепина, Сергея Шаргунова), „Studia Wschodniosłowiańskie” t. 17, s. 69–87.

Ratajczakowa D., 2015, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań, [online], file:///D:/Documents and Settings/Administrator/Moje dokumenty/Downloads/Ratajczakowa_Galeria_gatunkow_2015_internet.pdf, [18.09.2019]

Ritzer G., 2001, Magiczny świat konsumpcji, przeł. L. Stawowy, Warszawa.

Schneider M., 2003, Erotyka sportu telewizyjnego. Uwagi na temat liturgii heroizmu na co dzień, przeł. K. Krzemieniowa, [w:] Media – eros – przemoc. Sport w czasach podkultury, wyb. A. Gwóźdź, Kraków, s. 79–94.

Szamański M., 2016, Konstruowanie tożsamości w warunkach zmiany społecznej, [w:] Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, red. Z. Melonik, M. J. Szamański, Warszawa, s. 11–26, [online], http://www.aps.edu.pl/media/2081075/tozsamosc_lekki.pdf, [18.09.2019].

Tuner J.H., 2006, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa.

Welsch W., 2003, Sport – przez pryzmat estetyki, a nawet widziany jako sztuka?, przeł. J. Gilewicz, [w:] Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury, wyb. A. Gwóźdź, Kraków, s. 299–331.

Wołodźko-Butkiewicz A., 2004, Od pierestrojki do laboratoriów netliteratury. Przemiany we współczesnej prozie rosyjskiej, Warszawa.

Rastorgueva V., 2009, “Geroj našego vremeni” v sovremennoj proze, „Filologičeskij klass” nr 21, s. 12–16, [online], https://cyberleninka.ru/article/n/geroy-nashego-vremeni-v-sovremennoy-proze, [23.09.2019]. [Расторгуева В., 2009, “Герой нашего времени” в современной прозе, “Филологический класс” № 21, с. 12–16]

Samsonov S., Nogi [Самсонов С., Ноги], [online], https://bookscafe.net/read/samsonov_sergey-nogi-213038.html#p1 [6.09.2019]

Pobierz

Opublikowane
2020-12-30


Kalita, L. (2020) „Football – sport competition or commercial entertainment? (S. Samsonov Nogi)”, Studia Wschodniosłowiańskie, 20, s. 31–42. doi: 10.15290/sw.2020.20.03.

Liliana Kalita 
Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Rusycystyki i Studiów Wschodnich https://orcid.org/0000-0002-6025-2643