Perswazja w opisach promocyjnych poradników uzdrowiciela Vadima Tschenzego
Joanna Rybarczyk-Dyjewska
Uniwersytet JagiellońskiAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest analiza opisów promocyjnych poradników, przetłumaczonych z języka rosyjskiego na polski, autorstwa Vadima Tschenzego. W charakterze materiału egzemplifikacyjnego wykorzystano opisy marketingowe dostępne na stronie internetowej polskiego wydawnictwa Studio Astropsychologii. Opisy promocyjne (zawierające często fragmenty książek) potraktowane zostały jako rodzaj reklamy, czyli komunikat, w którym istotną rolę odgrywa perswazja. Przeprowadzona analiza dowiodła, iż aby osiągnąć pożądany cel, nadawca tekstu (reklamodawca) wykorzystuje wszystkie kluczowe mechanizmy oddziaływania na odbiorcę: mechanizm emocjonalizacji odbioru, mechanizm wspólnoty świata i języka, mechanizm symplifikacji rozkładu wartości, mechanizm odbioru bezalternatywnego.Słowa kluczowe:
perswazja, medycyna alternatywna, reklama, magia, poradnictwoBibliografia
rytuałów szeptuch. Wzmacniające praktyki duchowe na spełnienie, ochronę i zdrowie, https://studioastro.pl/wydawnictwo/ksiazki/ezoteryka/rytualy/ 100-rytualow-szeptuch-wzmacniajace-praktyki-duchowe-na-spelnienie-ochrone-i-zdrowie [5.11.2023].
Rosyjski leksykon zdrowia. Ludowe metody przywracania równowagi duszy i ciała, https://studioastro.pl/wydawnictwo/ksiazki/terapie/rosyjski-leksykon-zdrowia-vadim-tschenze [5.11.2023].
Sekrety odżywania według szeptuch. Energetyczna kuchnia rosyjskich uzdrowicieli, https://studioastro.pl/wydawnictwo/ksiazki/ezoteryka/rytualy/sekrety-odzywiania-wedlug-szeptuch-energetyczna-kuchnia-rosyjskich-uzdrowicieli [5.11.2023].
Sekrety szeptuch. Ludowe sposoby uzdrawiania, https://studioastro.pl/wydawnictwo/ksiazki/terapie/afirmacje/sekrety-szeptuch-ludowe-sposoby-uzdrawiania-vadim-tschenze [5.11.2023].
Sekrety szeptuch w samouzdrawiani. Rosyjska medycyna naturalna i energetyczna drogą do eliminacji powszechnych chorób i dolegliwości, https://studioastro.pl/wydawnictwo/ksiazki/terapie/afirmacje/sekrety-szeptuch-w-samouzdrawianiu-rosyjska-medycyna-naturalna-i-energetyczna-droga-do-eliminacji-powszechnych-chorob-i-dolegliwosci [5.11.2023].
Seks i karma. Sekrety szeptuch w samouzdrawianiu, https://studioastro.pl/wydawnictwo/ksiazki/astropsychologia/horoskop/seks-i-karma [5.11.2023].
Tradycyjne uzdrawianie energią. Metody rosyjskiego uzdrowiciela, https://studioastro.pl/wydawnictwo/ksiazki/terapie/energia-chi/tradycyjne-uzdrawianie-energia-metody-rosyjskiego-uzdrowiciela-vadim-tschenze [5.11.2023].
Tschenze V., 2021, Tradycyjne uzdrawianie energią. Metody rosyjskiego uzdrowiciela, trans. M. Bunk, 1st edition – reprint, Białystok [original title: Vadims Methode: Heilung mit programmierten Energien].
Tschenze V., 2022, Sekrety szeptuch. Ludowe sposoby uzdrawiania, trans. D. Przepiera, 4th edition – reprint, Białystok [original title: VetuchaHeilung: Die russische Magiemethode zur Selbstheilung].
Uniwersalny kalendarz szamański. Syberyjskie rytuały na zdrowie, bezpieczeństwo i sukces, https://studioastro.pl/wydawnictwo/ksiazki/ezoteryka/amulety/uniwersalny-kalendarz-szamanski-syberyjskie-rytualy-na-zdrowie-bezpieczenstwo-i-sukces [5.11.2023].
Barańczak S., 1983, Czytelnik ubezwłasnowolniony. Perswazja w masowej kulturze literackiej PRL, Paryż.
Barbu-Kleitsch O., 2015, Use of Hyperboles in Advertising Effectiveness, “International Conference RCIC’15”, pp. 175–184.
Bookstore “Bonito”, https://bonito.pl/szukaj/?results=L3YxL3NlYXJjaC9wcm9kdWN0cy8/c2VhcmNoPU1hJUM1JTgyYWNob3c= [5.11.2023].
Bookstore “Tantis”, https://tantis.pl/szukaj?query=medycyna naturalna [5.11.2023].
Bralczyk J., 1998, Język na sprzedaż, Warszawa.
Chudzik A., 2021, Atrakcyjność internetowej magii. O myśleniu mityczno‐magicznym we współczesnym świecie, „Media i Społeczeństwo”, No. 15, pp. 58–77.
Dahlen M., Rosengren S., If Advertising Won’t Die, What Will It Be? Toward a Working Definition of Advertising, “Journal of Advertising”, No. 45, pp. 1–12.
Giedz-Topolewska T., 2005, Językowe wyznaczniki pragmatyki współczesnych rosyjskich tekstów reklamowych, Lublin.
Grębecka Z., 2009, www.magia. Polskie i rosyjskie oblicza zjawiska, [in:] Folklor w dobie Internetu, ed. G. Gańczarczyk, P. Grochowski, Toruń, pp. 55–74.
Grochowski P., 2017, Tutoriale antywampiryczne w serwisie YouTube. Między dyskursem eksperckim a cyberfolklorem, „Literatura Ludowa”, No. 4–5/61, pp. 21–38.
Grzybczyk K., 2008, Prawo reklamy, Warszawa.
Jones J.P., 1998, How advertising works. The role of Research, Thousand Oaks-London–New Delhi.
Kwaśniewski T., 2019, W co wierzą Polacy? Śledztwo w sprawie wróżek, jasnowidzów, szeptuch, Kraków.
Laszczak M., 2000, Psychologia przekazu reklamowego. Dla twórców i odbiorców komunikatów reklamowych, Kraków.
Littlejohn S.W., Foss K.A., 2009, Encyclopedia of Communication Theory, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington DC.
Łysakowski T., 2005, Wpływowe osoby. Gramatyka i perswazja, Warszawa.
Manstead A.S.R., Hewstone M.E., 1999, The Blackwell Encyclopedia of Social Psychology, Malden.
Perczak J.E., 2016, Szaman w kiosku, czyli polska prasa poświęcona medycynie niekonwencjonalnej, „Zeszyty Prasoznawcze”, Vol. 59, No. 4(228), pp. 727–750.
Poels K., Dewitte S., 2019, The Role of Emotions in Advertising: A Call to Action, “Journal of Advertising”, Vol. 48, pp. 81–90.
Publishing House “Studio Astropsychologii”, https://studioastro.pl/autor/vadim-tschenze [5.11.2023].
Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa.
Skowronek K., 2001, Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków.
Sokół-Klein A., 2017, Teksty ezoteryczne w mediach w świetle krytycznej analizy dyskursu, Łódź 2017.
Szymanek K., 2004, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa.
Tellis G.J., 2004, Effective Advertising: Understanding When, How, and Why Advertising Works, Thousand Oaks–London–New Delhi.
Tymiakin L., 2017, O triadzie komunikacyjnej: wartościowanie – emocje – ekspresja, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Vol. 2, pp. 199–216.
Vadim Tschenze’s Website, www.vadimtschenze.ch [5.11.2023].
Vilanilam J.V., Varghese A.K., 2004, Advertising basics! A resource guide for beginners, New Delhi–Thousand Oaks–London.
Wieczorek U., 1999, Wartościowanie. Perswazja. Język, Kraków.
Wiśniewska A.M., Liczmańska K., 2011, Wykorzystanie postaci jako instrumentu perswazji w reklamie, „Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy”, No. 4, pp. 133–149.