Tutoring według Dymowów (Сергей Кузнецов Учитель Дымов)

Liliana Kalita

Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Rusycystyki i Studiów Wschodnich


Аннотация

The subject of the considerations is the free-time educational activity of the protagonists of Sergey Kuznetsov’s novel, which can be considered as an example of both scientific and developmental tutoring. The writer, using the genre of the family saga, through the fate of Vladimir, Valery and Andrei, shows one hundred years from the history of Russia in the context of the influence of politics on an individual’s life. Fear of power, rebellion against it, or, finally, disappointment with the current social situation become an incentive for the characters to seek alternative forms of fulfillment. Tutoring is therefore a form of escapism from reality, and its implementation reflects the spirit of the times in which the Dymovs live.

Ключевые слова:

czas wolny, samorozwój, tutoring, eskapizm

Brzezińska A. I., Appelt K., 2013, „Tutoring” nauczycielki – „tutoring” rówieśniczy: aspekty etyczne, „Forum Oświatowe” t. 25, nr 2(49), s. 13–29, [online], https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/39/66, [15.09.2021]

Dawid-Sawicka M., Budzenie ze snu. Czego nie wiemy o tutoringu, [online], https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/budzenie-ze-snu-czego-nie-wiemy-o-tutoringu, [15.09.2021]

Fast P., 2010, Rozumem Rosji nie ogarniesz... Szkice o książkach, Mikołów.

Krycka I., 2001, O powieści Ludmiły Ulickiej „Казус Кукоцкого”, „Studia Rossica” nr XII, s. 435–440.

Kuznecov C., 2017, Učitel'Dymov [Кузнецов С., Учитель Дымов], [online], http://loveread.ec/read book.php?id=67306&p=1, [13.09.2021]

Molčanova O.V., 2019, Èskapizm geroev V. Nabokova i A. Kamû [Молчанова О.В., Эскапизм героев В. Набокова и А. Камю], [online], https://nsportal.ru/shkola/literatura/library/2019/07/12/statya-eskapizm-geroev-v-nabokova-i-a-kamyu, [18.09.2021]

Ostaszewski R., 2000, Dolna strefa stanów średnich, „Twórczość” nr 3, s. 131–132.

Ostrowski P., Przecławski K., 1979, Wstęp, [w:] Po pracy i nauce. Wzory zachowań młodzieży w czasie wolnym, red. K. Przecławski, Warszawa, s. 5–12.

Pawlak A., 2009, Tutoring dziecięcy w procesie nauczania – uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnich, Lublin.

Polcyn S., 2019, Ewolucja czasu wolnego na przestrzeni dziejów. Gry komputerowe jako współczesna forma wolnoczasowa, [online], https://pressto.amu.edu.pl/index.php/bhw/article/view/19814/19648, [15.09.2021].

Przecławski K., 1993, Czas wolny dzieci i młodzieży, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa, s. 75–77.

Sdobnov S., 2017, Sergej Kuznecovvypustil novyj roman “Učitel' Dymov” [Сдобнов С., 2017, Сергей Кузнецов выпустил новый роман “Учитель Дымов”], [online], https://www.vedomosti.ru/lifestyle/articles/2017/09/27/735500-sergei-kuznetsov, [18.09.2021].

Seryczyńska B., 2017, Camino a eskapizm, [w:] Dziedzictwo religijne i kulturowe drogi św. Jakuba – w 30. rocznicę uznania szlaku za pierwszy europejski szlak kulturowy, red. Ks. P. Roszak, F. Mróz, Ł. Mróz, s. 243–254.

Siadak G., 2009, „Private tuiton” i „private tutoring”, czyli o korepetycjach w polskim systemie edukacji, „Forum Dydaktyczne: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość” nr 5–6, s. 159–164, [online], https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1789/Goretta Siadak Private tuiton i private tutoring czyli o korepetycjach w polskim systemie edukacji.pdf?sequence=1&isAllowed=y, [18.09.2021].

Syska K., 2013, Zapotrzebowanie na zwyczajność (szkic o prozie Ludmiły Ulickiej), „Nowa Europa Wschodnia” nr 6, s. 88–93.

Truszkowska-Wojtkowiak M., 2012, Fenomen czasu wolnego, Gdańsk.

Ûzefovič G., 2017, Bezumie i norma, real'nost' i bred. V treh russkih (otličnyh!) romanah «Petrovy v grippe i vokrug nego», «Učitel' Dymov», «Princ Inkognito» [Юзефович Г., 2017, Безумие и норма, реальность и бред. В трех русских (отличных!) романах «Петровы в гриппе и вокруг него», «Учитель Дымов», «Принц Инкогнито»], [online], https://meduza.io/feature/2017/09/09/bezumie-i-norma-realnost-i-bred-v-treh-russkih-otlichnyh-romanah, [18.09.2021].

Walczak M., 1994, Wychowanie do wolnego czasu, Zielona Góra.

Welskop W., 2013, Rola nauczyciela-tutora w procesie wspierania rozwoju osobistego uczniów, [w:] Edukacja – wczoraj, dziś i jutro, t. 6, s. 125–140, [online], https://www.researchgate.net/publication/260081367_Rola_nauczyciela-tutora_w_procesie_wspierania_rozwoju_osobistego_uczniow, [24.09.2021]

Trufanova E., 2012, Èskapizmi èskapistskoe soznanie k opredeleniû ponâtij, „Filosofiâ i kul'tura” nr 3 (51), s. 96–107, [online], https://nbpublish.com/library_get pdf.php?id=17971, [21.09.2021]. [Труфанова Е., 2012, Эскапизм и эскапистское сознание к определению понятий, „Философия и культура” № 3 (51), с. 96–107.]


Опубликован
2022-12-15


Kalita, L. (2022) «Tutoring według Dymowów (Сергей Кузнецов Учитель Дымов)», Studia Wschodniosłowiańskie, 22, сс. 33–43. doi: 10.15290/sw.2022.22.03.

Liliana Kalita 
Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Rusycystyki i Studiów Wschodnich