Lingwistyka kognitywna i jej narzędzia w nauczaniu konceptualnej metafory: Badanie i praktyka w angielskim języku specjalistycznym

Марыя Лойка

Марыя Лойка - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра замежных моў

Жанна Караткевiч

Жанна Караткевiч - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра англiйскай фiлалогii


Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie, w jaki sposób ustalenia językoznawstwa kognitywnego mogą znaleźć zastosowanie w nauczaniu i uczeniu się wyrażeń figuratywnych oraz w opracowaniu zorientowanego na komunikację modelu nauczania angielskiego języka specjalistycznego. Rozważania teoretyczne i praktyczne zastosowania dotyczą metafory konceptualnej, naświetlonej z punktu widzenia językoznawstwa kognitywnego oraz teorii komunikacyjnego nauczania języków obcych. W artykule przedstawiono analizę wyrażeń metaforycznych pochodzących z autentycznych źródeł, określono sekwencję etapów procesu nauczania oraz wskazano odpowiednie źródła informacji do wykorzystania w badaniu metafory. Tym samym zastosowano kilka metod badawczych, między innymi analizę lingwistyczną oraz metody dydaktyczne: modelowania, nauczania eksperymentalnego i ankietyzacji. W wyniku przeprowadzonych badań opracowanomodel zorientowanego na komunikację nauczania i uczenia się metafory konceptualnej w procesie nauczania angielskiego języka specjalistycznego.

Słowa kluczowe:

lingwistyka kognitywna, metafora, język ekonomii, zintegrowany rozwój umiejętności językowych, preparowanie materiałów dydaktycznych

Alejo R., Where does the money go? An analysis of the container metaphor in economics: The market and the economy, “Journal of Pragmatics” 2010, nr 42(4), pp. 1137–1150.

Andeson Ch., TED Talks. Slova menyayut mir: pervoye oficial’noye rukovodstvo po publichnym vystupleniyam, T.O. Novikova (perev.), Moskva 2017.

Cohan W.D., Is Goldman Sachs still .1 On Wall Street?, “Fortune Five Hundred” 2017, June 15, pp. 185–191.

Jordan R.R, Principles of communicative methodology, [in:] English for academic purposes: a guide and resource book for teachers, Jordan R.R (ed.), Cambridge 2012, p. 111.

Kövecses Z., The Power (and Problem) of Money, “Society and Economy” 2018, nr 40(3), pp. 365–376.

Lakoff G., Johnson M., Metaphors We Live By, Chicago–London 2003.

Lakoff G., Women, Fire, and Dangerous Things, Chicago 1987.

O’Connor K.T., Money and Finance as Solid, Liquid, and Gas in Spanish, “Metaphor & Symbol” 1998, nr 13(2), pp. 141–157.

Webster’s New World Dictionary of American English, V.E. Neufeldt (ed.), Cleveland–New York 1988.

26 Business English Metaphors to Get You “Up to Speed”, [online], fluentu.com/blog/business-english/business-metaphor, [access: 26.06.2020].


Opublikowane
2021-12-01


Лойка, М. i Караткевiч Ж. (2021) „Lingwistyka kognitywna i jej narzędzia w nauczaniu konceptualnej metafory: Badanie i praktyka w angielskim języku specjalistycznym”, Linguodidactica, 25, s. 101–111. doi: 10.15290/lingdid.2021.25.08.

Марыя Лойка 
Марыя Лойка - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра замежных моў
Жанна Караткевiч 
Жанна Караткевiч - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра англiйскай фiлалогii