Проблема художественности документального кино. На материале фильма Анджея Чарнецкого Крысолов
Natalia Kaźmierczak
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w PoznaniuAbstrakt
The article examines the issue of the relationship between “artistic value” and “documentary” in the film mentioned in the title. The creative reinterpretation of reality, achieved through the purposeful visual organization of the documentary film, is understood as an expression of the director’s authorial position. The author of the article also attempts to identify the aesthetic dominants of A. Charnetsky’s film and demonstrate its semantic significance, which is conveyed through the metaphorization of the reality captured on film.Słowa kluczowe:
художественность, документальность, Крысолов, Анджей ЧарнецкийBibliografia
Chymkowski R., 2014, Zwierzęta i antropologia kultury, „Przegląd Humanistyczny”, nr 1 (442), s. 35–44.
Czarnecki A., 1986, Szczurołap. Film dokumentalny [CD -Rom], Wytwórnia Filmów Oświatowych, Łódź.
Hučková J., 2015, Opowieści naocznego świadka. Kino pomiędzy wiosnami solidarności, [w:] Historia polskiego filmu dokumentalnego, red. M. Hendrykowska, Poznań.
Lotman Û.M., 1973, Semiotika kino i problemy kinoèstetiki, Tallin. [Лотман Ю.М., 1973, Семиотика кино и проблемы киноэстетики, Таллин].
Manohin D.K., 2019, Teoretikom etodologičeskie problemy kinovedčeskogo diskursa: semiotičeskie zametki, „Sovremennyj diskurs -analiz”, No. 3(24), s. 24–30. [Манохин Д.К., 2019, Теоретико методологические проблемы киноведческого дискурса: семиотические заметки, «Современный дискурс -анализ», № 3(24), с. 24–30].
Przylipiak M., 2000, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk.
Tymieniecka -Suchanek J., 2005, Zwierzę jako podmiot. Próba rekonesansu badawczego z omówieniem „Lwa świętego Hieronima” Zofii Kossak, [w:] Z dziejów podmiotu i podmiotowości w literaturach słowiańskich XX wieku, red. B. Czapik -Lityńska, M. Buczek, Katowice.
Wolfe C., 2010, What is Posthumanism?, Minneapolis, London.
Ziółkowska -Kurczuk N., 2015, Zwykły człowiek jako bohater filmu dokumentalnego, „Zeszyty Naukowe KUL”, nr 3(231), t. 58, s. 25–39.
Zwiefka A., Prawdziwa fikcja. 2019. O przekraczaniu granic gatunkowych w filmie dokumentalnym, „Kultura i Edukacja”, nr 3(125), s. 86–96.