PRL-owski „sukces” Anieli Gruszeckiej
Dominika Olga Stankiewicz
Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstokuhttps://orcid.org/0000-0003-4386-5955
Abstrakt
This article discusses the life, career and work of Aniela Gruszecka. The author attempts to characterize her writing career after 1945, highlighting its successful turns. According to the author the fact that Gruszecka was married to the famous linguist Kazimierz Nitsch may have had an impact on her work. While the criticism addresses mainly the most famous work by this long forgotten writer – Przygoda w nieznanym kraju, the author of the article analyzes two unpublished novels – Wschodnie skrzydło and Geografia serdeczna.
Słowa kluczowe:
female; novel; feminism; inedita censorship; Polish People’s RepublicBibliografia
Boniecka Marzena (2017), Śmierciopisanie kobiet: o twórczości Anieli Gruszeckiej, „Postscriptum Polonistyczne: pismo krajowych i zagranicznych polonistów poświęcone zagadnieniom związanym z nauczaniem kultury polskiej i języka polskiego jako obcego”, nr 2, s. 163-179.
Boruszkowska Iwona (2016), Anieli Gruszeckiej powroty do nie/znanego kraju, „Znak”, nr 2, s. 100-105.
Buchwald-Pelcowa Paulina, Cenzura w dawnej Polsce. Między prasą drukarską a stosem, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 1997.
Budrowska Kamila (2015), Wykluczanie tradycji. Cenzurowanie międzywojennej literatury kobiecej w latach czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku, „Sztuka Edycji”, nr 1, s. 49-57.
Furgał Ewa [red.] (2010), Krakowski szlak kobiet. Przewodniczka po Krakowie emancypantek, red., Kraków: Fundacja Przestrzeń Kobiet .
Gielarek Krystyna (2015), „Samotność wchłonęła wszystko...” – wdowieństwo w prozie kobiecej międzywojnia na przykładzie powieści Anieli Gruszeckiej „Przygoda w nieznanym kraju”, w: Modele kobiecej samotności – panny, wdowy, rozwiedzione, red. B. Walęciuk-Dejneka, Kraków: Aureus, s. 123-133
Gielarek Krystyna (2016), Wokół powieści „Od Karpat nad Bałtyk” Anieli Gruszeckiej, „Ogrody Nauk i Sztuk: debiuty”, nr 6, s. 424-434.
Gielarek Krystyna (2017), Wojenny świat dziecka w powieści Anieli Gruszeckiej „Od Karpat nad Bałtyk”, w: Wojna jako źródło inspiracji w kulturze i sztuce: literatura, propaganda, tożsamość, red. Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, W. Trempała, P. Wenderlich, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 123-130.
Gruszecka Aniela, Geografia serdeczna. Pociąg powrotny, Archiwum Nauki Polskiej Akademii Nauk i Polskiej Akademii Umiejętności, Spuścizna Kazimierza Nitscha, sygn. KIII-51, 373.
Gruszecka Aniela, Wschodnie skrzydło, Archiwum Nauki Polskiej Akademii Nauk i Polskiej Akademii Umiejętności, Spuścizna Kazimierza Nitscha, sygn. KIII-51, 304.
Gruszecka Aniela (1962), Wstęp, w: A. Gruszecka, Owe lata. Powieść O Kronice Galla, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Grzeniewski Ludwik Bohdan (1966), Na pewno powieść kobiety, w: L.B. Grzeniewski, Weryfikacje: szkice krytyczne, Warszawa: Czytelnik, s. 61-65.
Habielski Rafał (2009), Przeszłość i pamięć historyczna w życiu kulturalnym PRL. Kilka uwag wstępnych, w: Polityka czy propaganda: PRL wobec historii, red. P. Skibiński, Tomasz Wiścicki, Muzeum Historii Polski, Warszawa, s. 87-115.
Jarochowska Maria (1963), Dotknąć samej rzeczy, „Życie Literackie”, nr 37, s. 4.
Jarochowska Maria (1965), Ciało i dusza księgi, „Życie Literackie”, nr 12, s. 10.
Jarochowska Maria (1965), Miejcie litość nad kobietami, „Życie Literackie”, nr 12, s. 10.
Jelicz Antonina (1962), O Polsce grodów i częstokołów, „Nowe Książki”, nr 18, s. 7.
Jędrzejewicz Wacław (1966), Powieść o Kronice Galla, „Kultura” (Paryż), nr 12, s. 149-150.
Kraskowska Ewa (1999), Sens Przygody w nieznanym kraju, w: tejże, Piórem niewieścim. Z problemów prozy kobiecej dwudziestolecia międzywojennego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, , s. 101-125.
Kuliczkowska Krystyna (1947), Prawdziwie piękna książka, „Odrodzenie”, nr 6, s. 8.
Kuraszkiewicz Władysław (1977), Recenzje i sprawozdania, „Język Polski”, nr 5, s. 376-377.
Maciąg W., Recenzja o pierwszej części powieści historycznej Anieli Gruszeckiej-Nitschowej, Archiwum Nauki Polskiej Akademii Nauk i Polskiej Akademii Umiejętności, Spuścizna Kazimierza Nitscha, sygn. KIII-51, 331.
Paczoska Ewa (2008), Na strychu i po kątach. Pisarki międzywojenne w cieniu PRL-u (rekonesans), w: (Nie)Ciekawa epoka? Literatura i PRL, red. H. Gosk, Warszawa” Elipsa , s. 198-220.
Stachowski Antoni Henryk [red.] (2000), Encyklopedia Krakowa,, Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, .
Zawiszewska Agata (2006), Literatura kobiet w latach 1918–193 z perspektywy feministycznej. Rekonesans, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 1, s. 173-192.
Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku https://orcid.org/0000-0003-4386-5955
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.