Recepcja antyku, czyli romantyczne unarodowienie starożytności
Danuta Zawadzka
Wydział Filologiczny Uniwersytet w BiałymstokuDanuta Zawadzka, dr hab., prof. Uniwersytetu w Białymstoku. Historyczka literatury polskiej, badaczka literatury regionalnej. Autorka książek: Pokolenie klęski 1812 roku. O Antonim Malczewskim i odludkach (Warszawa 2000), Lelewel i Mickiewicz. Paralela (Białystok 2014), Lelewel prasowy (Warszawa 2018). Inicjatorka Białej Serii, poświęconej podlaskiemu regionalizmowi literackiemu. Publikowała w „Pamiętniku Literackim”, „Wieku XIX”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Białostockich Studiach Literaturoznawczych”. Zainteresowania naukowe: piśmiennictwo dziewiętnastowieczne i jego recepcja (zwłaszcza w kontekście pamięcioznawczym i postkolonialnym), doświadczenie historyczne oraz „zapis” miejsca w literaturze, kulturze oraz historiografii, pamięć kobiet i chłopów.
https://orcid.org/0000-0003-0273-2216
Słowa kluczowe:
antiquarian research; Hellenism; Romanticism historicism nationalismBibliografia
Axer Jerzy (2012), Recepcja śródziemnomorskiej tradycji antycznej w Europie Środkowo-
-Wschodniej, w: Czy Polska leży nad Morzem Śródziemnym?, red. R. Kusek, J. Sanetra-
Szeliga, Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
Hamilton Craig, Schneider Ralf (2012), Od Isera do Turnera i dalej. Na styku teorii recepcji
i krytyki kognitywnej, przeł. M. Marecki, „Przestrzenie Teorii”, nr 18, s. 221–246.
Jarmuszkiewicz Anna (2019), Recepcja literacka – jak może być rozumiana we współczesnym
literaturoznawstwie?, „Pamiętnik Literacki”, nr 1, s. 139–148.
Jauss Hans Robert (1999), Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz,
Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Julkowska Violetta (2010), Historia dla wyobraźni. Recepcja i interpretacja pisarstwa historycznego
Karola Szajnochy, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Julkowska Violetta (2014), Badanie recepcji jako koncept w obszarze historii i historiografii,
„Sensus Historiae”, nr 3, s. 15–28.
Kalinowska Maria (1994), Grecja romantyków. Studia nad obrazem Grecji w literaturze
romantycznej, Toruń: Wydawnictwo UMK.
Kalinowska Maria, Paprocka-Podlasiak Bogna [red.] (2003), Antyk romantyków – model
europejski i wariant polski. Rekonesans, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Grado.
Kuziak Michał (2016) Historyzm w dyskursie krytycznoliterackim, w: Słownik polskiej
krytyki literackiej 1764–1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, red. J. Bachórz,
G. Borkowska, T. Kostkiewiczowa, M. Rudkowska i M. Strzyżewski, Toruń–Warszawa:
Wydawnictwo UMK, s. 438–448.
Skrendo Andrzej (2001), Recepcja literatury: przedmiot, zakresy, cele badań. Komentarz do
tytułu i „postscriptum”, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 87–93.
Współczesna myśl literaturoznawcza w Repubublice Federalnej Niemiec. Antologia (1986),
wyb. opr. i wstęp H. Orłowski, przeł. M. Łukasiewicz, W. Bialik, M. Przybecki,
Warszawa: Czytelnik.
Wysłouch Seweryna (2015), Dwie propozycje kulturowej historii literatury – „braudelowska”
i „jaussowska”, w: Kulturowa historia literatury, red. A. Łebkowska, R. Nycz,
Warszawa Wydawnictwo: IBL PAN, s. 15–29.
Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku
Danuta Zawadzka, dr hab., prof. Uniwersytetu w Białymstoku. Historyczka literatury polskiej, badaczka literatury regionalnej. Autorka książek: Pokolenie klęski 1812 roku. O Antonim Malczewskim i odludkach (Warszawa 2000), Lelewel i Mickiewicz. Paralela (Białystok 2014), Lelewel prasowy (Warszawa 2018). Inicjatorka Białej Serii, poświęconej podlaskiemu regionalizmowi literackiemu. Publikowała w „Pamiętniku Literackim”, „Wieku XIX”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Białostockich Studiach Literaturoznawczych”. Zainteresowania naukowe: piśmiennictwo dziewiętnastowieczne i jego recepcja (zwłaszcza w kontekście pamięcioznawczym i postkolonialnym), doświadczenie historyczne oraz „zapis” miejsca w literaturze, kulturze oraz historiografii, pamięć kobiet i chłopów.
https://orcid.org/0000-0003-0273-2216Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.