„Wilk” Marka Hłaski, czyli Młoda Polska zakamuflowana (ukryte nawiązania do prozy Żeromskiego i Reymonta)
Aleksandra Białek
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w PoznaniuAleksandra Białek, doktorantka w Zakładzie Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, organizatorka konferencji, spotkań i wydarzeń popularnonaukowych, autorka publikacji. W czasie studiów pełniła funkcję wiceprezesa, a następnie prezesa Koła Naukowego Cykliści & Findesiecliści, zajmującego się literaturą i sztuką przełomu wieków XIX i XX. Zainteresowania badawcze: symbolizm, korespondencja sztuk, film niemy.
https://orcid.org/0000-0003-2313-3730
Abstrakt
This article analyzes the novel Wilk (English “wolf”), which was written by Marek Hłasko, discovered by Radosław Młynarczyk, and then published only in 2015. The novel depicts the lives of the residents of a Warsaw district, Marymont during the interwar period. The analysis of this text by young Hłasko sheds new light on the current academic criticism of the writer’s works, and shows – sometimes indirectly – his inspiration with the literary representatives of Young Poland – Stefan Żeromski and Władysław Reymont. The discovery of the literary camouflage used by the writer discloses the following components of the Young Poland period: sensitivity to the beauty of melody and image, lyrical description and the question of rapid civilization changes.
Słowa kluczowe:
Polish novel; literary criticism; intertextuality; Young Poland; socialist realismBibliografia
Bolecki Włodzimierz (2002), Modernizm w literaturze polskiej XX wieku (rekonesans),
„Teksty Drugie” nr 4, s. 11–34.
Hejmej Andrzej (2001), Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław: Funna.
Hłasko Marek (1989), Piękni dwudziestoletni, Warszawa: Czytelnik.
Hłasko Marek (2015), Wilk. Wydanie krytyczne, Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Lewandowski Tomasz (1999), Język modernizmu: prolegomena historycznoliterackie, Ryszard
Nycz, Wrocław 1997: [recenzja], „Pamiętnik Literacki” nr 2, s. 198–208.
Młynarczyk Radosław (2015), Wstęp, w: M. Hłasko, Wilk. Wydanie krytyczne, Warszawa:
Wydawnictwo Iskry.
Młynarczyk Radosław (2018), Odkrył nieznaną powieść Marka Hłaski. „Niezwykły łut
szczęścia”, „TVN24.pl”, https://www.tvn24.pl/xiegarnia,66,m/xiegarnia-w-tvn
,602226.html.
Nycz Ryszard (1997), Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław:
„Leopoldinum” Wydawnictwo Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego.
Puchalska Mirosława (2008), Wokół Młodej Polski. Szkice i sylwetki, Warszawa: Instytut
Badań Literackich PAN.
Pyszny Joanna (1999), Wstęp, w: M. Hłasko, Pierwszy krok w chmurach; Następny do raju,
Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Reymont Władysław (1956), Nowele, t. 1, red. Z. Skrzatówna, Kraków: Wydawnictwo
Literackie.
Reymont Władysław (2002), Korespondencja 1890–1925, oprac. B. Koc, Warszawa: Ludowa
Spółdzielnia Wydawnicza.
Stabro Stanisław (1985), Legenda i twórczość Marka Hłaski, Wrocław: Zakład Narodowy
im. Ossolińskich.
Tańczuk Renata (2015), „Pejzaż dźwiękowy” jako kategoria badań nad doświadczeniem
miasta, „Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki”, nr 1, s. 10–19.
Tyrmand Leopold (2014), U brzegów jazzu, Warszawa: Wydawnictwo MG.
Wasilewski Piotr (1994), Śladami Marka Hłaski, Kraków: Oficyna Wydawnicza Parol.
Wiegandt Ewa (1980), Problem tzw. muzyczności prozy powieściowej XX w., w: Pogranicza
i korespondencje sztuk. Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej, red.
T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Żeromski Stefan (1982), Przedwiośnie, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Żeromski Stefan (1997), Ludzie bezdomni, w: S. Żeromski, Pisma zebrane, t. 8, red.
Z. Goliński, oprac. W. Wasilewska, Warszawa: Czytelnik.
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Aleksandra Białek, doktorantka w Zakładzie Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, organizatorka konferencji, spotkań i wydarzeń popularnonaukowych, autorka publikacji. W czasie studiów pełniła funkcję wiceprezesa, a następnie prezesa Koła Naukowego Cykliści & Findesiecliści, zajmującego się literaturą i sztuką przełomu wieków XIX i XX. Zainteresowania badawcze: symbolizm, korespondencja sztuk, film niemy.
https://orcid.org/0000-0003-2313-3730Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.