Obraz Podlasia w reportażu „Jutro spadną gromy”

Majka Aleksandra Omüller

Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku

Majka Aleksandra Omüller, studentka I roku II stopnia filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku. Jest autorką pracy licencjackiej Obraz Podlasia we współczesnym reportażu (na wybranych przykładach). Jej zainteresowania naukowe skupiają się na literaturze regionalnej (w szczególności podlaskiej) oraz kulturze i tradycji pogranicza.


https://orcid.org/0000-0001-8817-6286


Abstrakt

The article analyzes the depiction of Podlasie in the literary reportage Jutro spadną gromy by Bartosz Jastrzębski, Jędrzej Morawiecki and Maciej Skawiński. The author concentrates on the authorial voice and the professional background of the writers, emphasizing in particular the photographic narrative of the place created by Maciej Skawiński. The article also discusses the image of Podlasie and its capital city – Białystok.

Słowa kluczowe:

literary non-fiction; reportage; borderland; Bialystok; East

Barthes Roland (1996), światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa:

Wydawnictwo KR.

Dłużewska Emilia (2015), Walczyli ze swastyką, dostali siedzibę na Żoliborzu, „Gazeta

Wyborcza”, 14 kwietnia, http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,1774

,Walczyli ze swastyka dostali siedzibe na Zoliborzu.html.

Krutul Urszula (2015), Teatr TrzyRzecze wynosi się z Białegostoku, „Kurier Poranny”,

kwietnia, https://poranny.pl/teatr-trzyrzecze-wynosi-sie-z-bialegostoku/ar/

Janowicz Sokrat (1973), Wielkie miasto Białystok, przeł. M.J. Konowicz i in., Warszawa:

Wydawnictwo Iskry.

Jastrzębski Bartosz, Morawiecki Jędrzej, Skawiński Maciej (2015), Jutro spadną gromy,

Białystok: Fundacja Sąsiedzi.

Rewers Ewa (2007), Post-polis: wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków: Universitas.

Szady Beata (2012), Kondycja współczesnego polskiego reportażu, „Dziennikarstwo i Media”,

t. 3, s. 75–85.

Ziątek Zygmunt (2016), Reportaż – fotografia – nowe kryteria wiarygodności, w: Między

sztuką a codziennością: w stronę nowej syntezy, red. M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski,

Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, s. 83–133.

Zwierzyńska Ewa (2017), „Święta Ruś” na bagnach, „Czasopis”, nr 4, s. 19–23.

https://dzikiezycie.pl/archiwum/2015/wrzesien-2015/janusz-korbel

https://www.radio.bialystok.pl/podrozepokulturze/index/id/127515

https://pl-pl.facebook.com/SztuczneFiolki/

https://stat.gov.pl/statystyka-regionalna/rankingi-statystyczne/miasta-najwiekszepod-

wzgledem-powierzchni/

https://madameedith.com/podroze/polska/bialystok-warto-zobaczyc/

https://bialystoksubiektywnie.com/blog/2016/04/02/atrakcje-bialegostoku-cowarto-

zobaczyc/

https://www.evitravel.pl/2018/12/bialystok-w-jeden-dzien-co-zobaczyc-i-czegosprobowac/

http://www.ciekawepodlasie.pl/szlaki podlasia/3,Kraina otwartych okiennic.html

https://biezenstwo.pl/fakty/

https://www.sfp.org.pl/baza wiedzy,307,19473,1,1,Podlaski-Polski-czar.html

Pobierz

Opublikowane
2019-07-01



Majka Aleksandra Omüller 
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku

Majka Aleksandra Omüller, studentka I roku II stopnia filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku. Jest autorką pracy licencjackiej Obraz Podlasia we współczesnym reportażu (na wybranych przykładach). Jej zainteresowania naukowe skupiają się na literaturze regionalnej (w szczególności podlaskiej) oraz kulturze i tradycji pogranicza.

https://orcid.org/0000-0001-8817-6286



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.