Poeta (na) Akropolu. Przypadek Zbigniewa Herberta

Mariusz Jochemczyk

Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Mariusz Jochemczyk, dr hab. nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Literaturoznawstwa (Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Śląskiego). Członek Komisji Historycznoliterackiej PAN w Katowicach. Zastępca redaktora naczelnego pisma naukowego „Fabrica Litterarum Polono-Italica”. Laureat nagrody im. ks. A. Weltzla – „Górnośląski Tacyt” (2016). Wybrane publikacje: Rzeczy piekielne. Wokół „Poematu Piasta Dantyszka” Juliusza Słowackiego (Katowice 2006), Sploty tradycji. Dwugłosy o literaturze polskiej XX wieku (Katowice 2014), Wobec tradycji. Śląskie szkice oikologiczne (Katowice 2015). Współautor publikacji: Nasz Broniewski. Prelekcje warszawskie (Katowice 2010).


https://orcid.org/0000-0002-0671-6355



Abstrakt

This article is devoted to the Greek journeys of Zbigniew Herbert – a restlesss traveller and the author of such essayistic sketchess as Diariusz grecki [Greek diary], Duszyczka [Little soul] and Akropol [The Acropolis]. The hill of Athens became the arena of the writer’s emotional struggles with himself. The masterpiece, which was admired and studied in the library retreat, evoked the previously suppressed emotions – helplessness, impatience, anger, melancholy, frustration, discouragement. The Acropolis proved to be a mystery impossible for Herbert uncover, and finally, a strange place of his “private psychomachia”.


Czajkowska Magdalena (2008), O wyprawach do Grecji ze Zbigniewem Herbertem, „Pamiętnik
Literacki” (Londyn) 2008, nr 35, s. 27–31.
Drzewucki Janusz (2004), Akropol i cebula. O Zbigniewie Herbercie, Warszawa: Wydawnictwo
Tikkun.
Franaszek Andrzej (2018), Herbert. Biografia, t. 2, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Freud Sigmund (1997), Dzieła, t. 4, Pisma psychologiczne, przeł. R. Reszke, Warszawa:
Wydawnictwo KR.
Grabowski Artur (2009), Hermes jako psychoanalityk. Herbert z Freudem na Akropolu,
„Znak” 2009, nr 644, s. 107–122.
Herbert Zbigniew (1998), Raport z oblężonego Miasta i inne wiersze, Wrocław: Wydawnictwo
Dolnośląskie.
Herbert Zbigniew (2000), Labirynt nad morzem, Warszawa: Wydawnictwo „Fundacji
Zeszytów Literackich”.
Herbert Zbigniew (2001), Węzeł gordyjski oraz inne pisma rozproszone 1948–1998, Warszawa:
Wydawnictwo: Biblioteka „Więzi”.
Herbert Zbigniew, (2008), „Mistrz z Delft” i inne utwory odnalezione, opracowała, ułożyła
i opatrzyła komentarzem B. Toruńczyk, współpraca H. Citko, Warszawa:
Wydawnictwo „Fundacji Zeszytów Literackich”.
Herbert Zbigniew (2014), Barbarzyńca w podróży, Warszawa: Wydawnictwo „Fundacji
Zeszytów Literackich”.
Shallcross Bożena (2000), Zbigniewa Herberta podróż do zachwytu, „Teksty Drugie” 2000,
nr 3, s. 61–78.
Pobierz

Opublikowane
2019-12-30



Mariusz Jochemczyk 
Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Mariusz Jochemczyk, dr hab. nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Literaturoznawstwa (Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Śląskiego). Członek Komisji Historycznoliterackiej PAN w Katowicach. Zastępca redaktora naczelnego pisma naukowego „Fabrica Litterarum Polono-Italica”. Laureat nagrody im. ks. A. Weltzla – „Górnośląski Tacyt” (2016). Wybrane publikacje: Rzeczy piekielne. Wokół „Poematu Piasta Dantyszka” Juliusza Słowackiego (Katowice 2006), Sploty tradycji. Dwugłosy o literaturze polskiej XX wieku (Katowice 2014), Wobec tradycji. Śląskie szkice oikologiczne (Katowice 2015). Współautor publikacji: Nasz Broniewski. Prelekcje warszawskie (Katowice 2010).

https://orcid.org/0000-0002-0671-6355



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.