„Czym jest dla mnie Afryka?” Renesans harlemowski w poszukiwaniu tożsamości
Zdzisław Głębocki
Kolegium Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w BiałymstokuZdzisław Głębocki, dr, adiunkt w Kolegium Literaturoznawstwa Uniwersytetu w Białymstoku. Jego zainteresowania naukowe obejmują szeroko pojętą antropologię kulturową ze szczególnym uwzględnieniem kultury amerykańskiej i kultury Afroamerykanów. W ostatnich badaniach koncentruje się na kulturowych aspektach wirtualności i obecności Polonii amerykańskiej i innych diaspor w cyberprzestrzeni.
https://orcid.org/0000-0001-5472-2875
Abstrakt
The article addresses the question of African inspirations in the works of African-American artists. In the poem Heritage Countee Cullen asks: “What is Africa to me?”. The question was also formulated by African-American intellectuals, social activists, and artists, in particular those associated with the Harlem Renaissance, becoming an important metaphor in formulating racial and artistic identity. The article traces this quest in selected literary works which echo the Dark Continent and supplements the discussion with examples of visual arts from this period inspired by Africa.
Słowa kluczowe:
Harlem Renaissance; New Negro; African-American identity; literature; visual artsBibliografia
Barksdale Richard K. (1977), Langston Hughes: The Poet and His Critics, Chicago: American
Library Association.
Brown Fahamisha (1999), Performing the Word: African American Poetry as Vernacular
Culture, New Brunswick: Rutgers University Press.
Du Bois William Edward Burghardt (2007), Dusk of Dawn. An Essay Toward an Autobiography
of a Race Concept, Oxford: Oxford University Press.
Faith Michel (2001), The Syncopated Africa: Constructions of Origins in the Harlem Renaissance
(Literature, Music, Visual Arts), w: Temples for Tomorrow. Looking Back at
the Harlem Renaissance, eds. G. Fabre, M. Faith, Bloomington: Indiana University
Press, s. 51–72.
Frydman Jason (2009), Zora Neale Hurston, Biographical Criticism, and African Diasporic
Vernacular Culture, „Melus”, Vol. 34 (4), s. 99–118.
Garvey Amy Jacques [ed.], (1923), Philosophy and Opinions of Marcus Garvey, t. 1, New
York: Universal Publishing House New York City.
Gilroy Paul (1993), The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness, Cambridge:
Harvard University Press.
Gruesser Cullen (2000), Black on Black: Twentieth-Century African American Writing
about Africa, Lexington: University Press of Kentucky.
Holloway Jonathan Scott (2002), What is America To Me? Defining Black Life Through
The Motherland, „Reviews in American History”, Vol. 31, (1), s. 93–100.
Hughes Langston (1926), The Negro Artist and the Racial Mountain, „The Nation”,
Vol. 122, 23 June, s. 692–694.
Hughes Langston (1940), The Big Sea, New York: Alfred A. Knopf.
Hughes Langston (2016), Letters from Langston: From the Harlem Renaissance to the Red
Scare and Beyond, Berkerley: University of California Press.
Hurston Zora Neale (1976), Their Eyes Were Watching God, 1937, Urbana: University
of Illinois Press.
Hutchinson George (1997), The Harlem Renaissance in Black and White, Cambridge:
Harvard University Press.
Johnson Claudia Durst (2013), Race in the Poetry of Langston Hughes, London: Greenhaven
Press.
Locke Alain (1992), The Legacy of Ancestral Arts, w: The New Negro. Voices of the Harlem
Renaissance, ed. A. Locke, New York: Atheneum, s. 254–267.
Meriwether James H. (2002), Proudly We Can Be Africans: Black Americans and Africa,
–1961, Chapel Hill: University of North Carolina Press.
Obiwu (2007), The Pan-African Brotherhood of Langston Hughes and Nnamdi Azikiwe,
„Dialectical Anthropology”, Vol. 31, (1/3), s. 143–165.
Schomburg Arthur A. (1992), The Negro Digs Up His Past, w: The New Negro. Voices of
the Harlem Renaissance, ed. A. Locke, New York: Atheneum, s. 231–37.
Smethurst Edward James (1999), The New Red Negro: The Literary Left and African
American Poetry, 1930–1946, Oxford/New York: Oxford University Press.
Smith Raymond (1997), Langston Hughes: Evolution of the Poetic Persona, w: The Harlem
Renaissance Re-Examined, eds. V.A. Kramer, R.A. Russ, Troy: Whitson Publishing
Company, s. 259–273.
Ullendorff Edward (1989), Ethiopia and the Bible, London: British Academy and the
Museums, s. 5–14.
Westover Jeff (2002), Africa/America. Fragmentation and Diaspora in the Work of Langston
Hughes, „Callaloo”, Vol. 25 (4), s. 1207–1223.
Kolegium Literaturoznawstwa, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku
Zdzisław Głębocki, dr, adiunkt w Kolegium Literaturoznawstwa Uniwersytetu w Białymstoku. Jego zainteresowania naukowe obejmują szeroko pojętą antropologię kulturową ze szczególnym uwzględnieniem kultury amerykańskiej i kultury Afroamerykanów. W ostatnich badaniach koncentruje się na kulturowych aspektach wirtualności i obecności Polonii amerykańskiej i innych diaspor w cyberprzestrzeni.
https://orcid.org/0000-0001-5472-2875Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.