„Tu wszędzie jest Rzym” – przestrzeń w kryminałach historycznych Stevena Saylora, Johna Maddoxa Robertsa i Lindsey Davis

Agnieszka Izdebska

Wydział Filologiczny. Uniwersytet Łódzki

Agnieszka Izdebska, profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego (2010). Zajmuje się teorią powieści, badaniami genderowymi i ewolucją konwencji gotyckiej.




Abstrakt

The article evaluates the spatial aspects of historical crime novels located in Ancient Rome. In particular, it demonstrates the image of the Roman Empire and the functions of space. This classic mise-en-scène is completely subordinated to the genre convention. The space becomes not only a background but also a component of various criminal actions. Unlike in Agatha Christie’s novels, it does not create an idyllic counterpoint to the murderous instincts of Roman citizens. The article concentrates on the form of historical crime fiction, in which all elements are subordinated to the attractiveness of intrigue. However, it also refers to the cognitive ambitions of the historical novel. So the question is what the reader learns about the SPQR of the declining Republic or about Vespasian Rome. First and foremost, it is the vivid image of the metropolis – chaotic, eclectic and vital. It is the world in a state of territorial expansion. Contrary to the assumption shared by Ryszard Koziołek with David Lowenthal that the past is the domain of otherness and that the difference generates incomprehensibility, this picture seems to be extremely familiar and understandable. This is probably due to the fact that the foreignness of “Romanity” has been familiarized in popular culture.


Beard Mary, SPQR. Historia starożytnego Rzymu, przeł. N. Radomski, Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”, 2017.

Bradshaw Smith Donna, Bruce Alexander: Sir Henry Fielding and Blind Justice, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne and L.A. Kreiser Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000, s. 175–185.

Czubaj Mariusz, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk: Oficynka, 2010.

The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne & L.A. Kreiser, Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000.

Dominas Konrad, Antyk w kryminale, kryminał w antyku. Steven Saylor i recepcja literatury antycznej, w: Literatura kryminalna. Na tropie źródeł, red. A Gemra, Kraków: EMG 2015, s. 221–241.

Izdebska Agnieszka, hasło kryminał historyczny, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, t. 59, z. 4, s. 137–143.

Kaczyński Paweł, Kryminał historyczny – próba poetyki, w: Literatura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków, red. A. Gemra, Kraków: EMG, 2014, s. 191–209.

Koziołek Ryszard, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2016.

Kraska Mariusz, Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału, Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2013.

Pascal C. Bennett, October Horse, „Harvard Studies in Classical Philology” 1981 (85), s. 261–291.

Salamone Frank A., Maan Meyers: The Saga of Dutchman, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne and L.A. Kreiser Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000, s. 169–174.

Winks Robin W., Preface, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne i L.A. Kreiser, Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000, s. ix–x.

Pobierz


Opublikowane
2017-06-03



Agnieszka Izdebska 
Wydział Filologiczny. Uniwersytet Łódzki

Agnieszka Izdebska, profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego (2010). Zajmuje się teorią powieści, badaniami genderowymi i ewolucją konwencji gotyckiej.




Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.