Doświadczenie „tamtego świata” w poezji Tomasza Różyckiego

Aleksandra Chomiuk

Wydział Humanistyczny. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Aleksandra Chomiuk, dr hab., prof. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, literaturoznawca w Instytucie Filologii Polskiej. Główne obszary badań: powieść historyczna, literatura faktu, powieść popularna.




Abstrakt

One of the important ontological assumptions of the poetic reality created in Tomasz Różycki’s poems is the multiplication of reality. The article aims to describe one of the characteristic “anti-worlds” in his work – the world of the dead. Within the analytical framework the author of the article placed the presumable lyrical ego’s ability to penetrate the borders of death and his relationships with “the other side” of existence.

Słowa kluczowe:

poetry, existence, space, death, Tomasz Różycki

Bagłajewski Arkadiusz, Obecność romantyzmu, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

Biblia Tysiąclecia. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, http://biblia.deon.pl/PS/Biblia.html [dostęp 20.09.2017].

Bloom Harold, Lęk przed wpływem. Teoria poezji, przeł. A. Bielik-Robson, M. Szuster, Kraków: Universitas 2002.

Cieślak Tomasz, Zaskakująca żywotność romantyzmu, w: tegoż, Nowa poezja polska wobec poprzedników. Lektura relacyjna, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2011, s. 29–101.

Czerniak Stanisław, Założenia i historyczne aplikacje Bernharda Waldenfelsa fenomenologii obcego, w: B. Waldenfels, Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek, Warszawa: Oficyna Naukowa 2002, s. VII–XXIX.

Derrida Jacques, Che cos’è la poesia?, przeł. M. P. Markowski, „Literatura na Świecie” 1998, nr 11–12, s. 155–161.

Gutorow Jacek, Geografia sensu, sens geografii (Tomasz Różycki), w: tegoż, Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków: Znak 2003, s. 143–155.

Heraklit, Zdania, przeł. A. Czerniawski, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria 2005.

Kerényi Karl, Dionizos. Archetyp życia niezniszczalnego, przeł. I. Kania, Kraków: Baran i Suszczyński 1997.

Rabizo-Birek Magdalena, Romantyczni i nowocześni. Formy obecności romantyzmu w polskiej literaturze współczesnej, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2012.

Różycki Tomasz, Kolonie, Kraków: Znak 2006.

Różycki Tomasz, Księga obrotów, Kraków: Znak 2010.

Różycki Tomasz, Litery, Kraków: Wydawnictwo a5 2016.

Różycki Tomasz, Wiersze, Warszawa: Lampa i Iskra Boża 2004.

Świeściak Alina, Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku, Kraków: Universitas 2010.

Świeściak Alina, O dwóch przypadkach reprezentacji. Wokół motywu daty (Tomasz Różycki i Andrzej Sosnowski), „Teksty Drugie” 2007, nr 5, s. 191–201.

Tabaszewska Justyna, Redefiniowanie tożsamości. Kilka uwag o konstruowaniu tożsamości w poezji Marcina Świetlickiego i Tomasza Różyckiego, w: Pęknięcia – granice – przemiany. Tożsamościowe transgresje w literaturze XX i XXI wieku, red. J. Wróbel, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2013, s. 105–118.

Pobierz

Opublikowane
2017-06-03



Aleksandra Chomiuk 
Wydział Humanistyczny. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Aleksandra Chomiuk, dr hab., prof. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, literaturoznawca w Instytucie Filologii Polskiej. Główne obszary badań: powieść historyczna, literatura faktu, powieść popularna.




Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.