Etnicyzacja miejskiej przestrzeni na przykładzie utworów Sokrata Janowicza i Miry Łukszy
Katarzyna Sawicka-Mierzyńska
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w BiałymstokuAbstrakt
The article interprets selected works of two Belarusian writers, Sokrat Janowicz and Mira Łuksza and concentrates on the concept of ethnic focalization. Drawing on the idea of urban “mapping”, formulated by Katarzyna Szalewska, the author proposes one more strategy, namely ethinicization. This method seems indispensable in the topo-analysis of bi-ethnic regions, which evoke “hybrid constellations” between the author and the reader.
Słowa kluczowe:
urban space, ethnic focalization, bi-ethnic region, Sokrat Janowicz, Mira ŁukszaBibliografia
Barthes Roland, Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa: Wydawnictwo KR, 1999.
Czermińska Małgorzata, „Punkt widzenia” jako kategoria antropologiczna i narracyjna w prozie niefikcjonalnej, „Teksty Drugie” 2003, nr 2–3, s. 11–27.
Certeau de Michel, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo UJ, 2008.
Duć-Fajfer Helena, Pomiędzy bukwą a literą.Współczesna literatura mniejszości białoruskiej, ukraińskiej i łemkowskiej w Polsce, Kraków: Wydawnictwo UJ, 2012.
Janowicz Sokrat, Dolina pełna losu, Białystok: Orthdruk, 1993.
Janowicz Sokrat, Literatura to nie PZU, rozm. B. Dudko, J. Turonek, „Kartki” 1995, nr 11, s. 22–25.
Janowicz Sokrat, Małe dni, Warszawa: Czytelnik, 1981.
Janowicz Sokrat, Samosiej, przeł. J. Plutowicz, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1981.
Konończuk Elżbieta, Psychogeograficzne poetyki miejskie, w: Nowe poetyki miejskie. Z problematyki urbanistycznej w literaturze XX i XXI wieku, red. M. Roszczynialska, K. Wądolny-Tatar, Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP, 2015, s. 20–27.
Łuksza Mira, Biały stok, Warszawa: IBIS, 2012.
Łuksza Mira, Białystok to biały potok, rozm. T. Mikulicz, „Kurier Poranny” 23.01.2013 r., http://www.poranny.pl/magazyn/art/5509230,mira-luksza-bialystok-to-bialypotok, id,t.html [dostęp 12.11.2017 r.].
Łuksza Mira, Wiersze tutejsze, Białystok: Biblioteka „Kartek”, 2003.
Prokop-Janiec Eugenia, Etniczność, w: Kulturowa teoria literatury, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków: Universitas, 2002, s. 409–432.
Schultze Brigitte, Konstelacje hybrydowe a tożsamość narodowa: proza Jaroslava Rudiša (2002–2013) i Olgi Martynowej (2013), przeł. M. Klukowska i M. Skwara, w: Narodowe, regionalne, kontynentalne, światowe – literatury i dyskursy o literaturach, red. M. Skwara, Kraków: Universitas, 2017, s. 69–87.
Smułkowa Elżbieta, Białoruś i pogranicza. Studia o języku i społeczeństwie, Warszawa: Wydawnictwa UW, 2002.
Szalewska Katarzyna, Antropologia przestrzeni miejskiej w kontekście polskiego dyskursu postzależnościowego, w: (P)o zaborach, (p)o wojnie, (p)o PRL. Polski dyskurs postzależnościowy dawniej i dziś, red. H. Gosk, E. Kraskowska, Kraków: Universitas, 2013, s. 345–362.
Szalewska Katarzyna, Retoryka bycia-w-mieście. Figury przestrzeni i myśli, w: Nowe poetyki miejskie. Z problematyki urbanistycznej w literaturze XX i XXI wieku, red. M. Roszczynialska, K. Wądolny-Tatar, Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP, 2015, s. 28–38.
Zawadzka Danuta, Białystok jak buza. Do „białej” imagologii regionu podlaskiego, w: Geografia wyobrażona regionu. Literackie figury przestrzeni, red. D. Kalinowski, M. Mikołajczak, A. Kuik-Kalinowska, Kraków: Universitas, 2014, s. 201–216.
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.