Filologiczne interpretacje przestrzeni Śląska – Nagrobek ciotki Cili Stefana Szymutki oraz Wokół tradycji. Śląskie szkice oikologiczne Mariusza Jochemczyka
Łukasz Żurek
Wydział Polonistyki. Uniwersytet WarszawskiŁukasz Żurek, doktorant w Instytucie Literatury Polskiej UW przy Zakładzie Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich. Publikował artykuły, tłumaczenia, eseje i teksty krytycznoliterackie na łamach „Przeglądu Filozoficzno-Literackiego”, „Forum Poetyki”, „Tekstualiów”, „Dwutygodnika”, „Małego Formatu”, „Kontentu” i „Kultury Liberalnej”.
Abstrakt
The article analyzes different ways of constructing Silesian spaces in two essays written by Silesian literary critics, Stefan Szymutko and Mariusz Jochemczyk: Nagrobek ciotki Cili and Wokół tradycji. Śląskie szkice oikologiczne. The author interprets the differences between the aforementioned books in the context of different cultural-political situations, in which Szymutko and Jochemczyk wrote their books.
Słowa kluczowe:
Silesia, geopoetics, Stefan Szymutko, Mariusz Jochemczyk, philologyBibliografia
Bilczewski Tomasz, Porównanie i przekład. Komparatystyka między tablicą anatoma a laboratorium cyfrowym, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
Brakoniecki Kazimierz, Ponowoczesny regionalizm, „Nowy Nurt” 1996, nr 8, s. 1–11.
Burzyńska Anna, Krajobraz po dekonstrukcji (cz. I), „Ruch Literacki” 1995, z. 1, s. 73–91.
Burzyńska Anna, Krajobraz po dekonstrukcji (cz. 2), „Ruch Literacki” 1995, z. 2, s. 193–221.
Celan Paul, Psalm i inne wiersze, wyb. i przeł. R. Krynicki, Kraków: Wydawnictwo a5, 2013.
Dutka Elżbieta, Doświadczenie regionu (na przykładzie literatury o Śląsku), w: Nowy regionalizm w badaniach literackich. Badawczy rekonesans i zarys perspektyw, red. M. Mikołajczak, E. Rybicka, Kraków: Universitas, 2012, s. 135–153.
Harvey David, Neoliberalizm. Historia katastrofy, przeł. J. P. Listwan,Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2008.
Jochemczyk Mariusz, Wokół tradycji. Śląskie szkice oikologiczne, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015.
Kadłubek Zbigniew,Oikologia (inkarnując wiarę),w: Oikologia. Nauka o domu, red. T. Sławek i in., Katowice: Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych, 2013, s. 168–190.
Kaszuba Elżbieta, Dzieje Śląska po 1945 r., w: Historia Śląska, red. M. Czapliński i in., Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2007, s. 468–602.
Lewandowski Jan F., Czterdziestu wybiera kanon, „Fabryka Silesia” 2012, nr 1, s. 15–17, https://pl.scribd.com/doc/279440908/Fabryka-Silesia-1-2012-Nasz-Kanon [dostęp 10.06.2017].
Majewski Tomasz, Rejniak-Majewska Agnieszka, Marzec Wiktor, Migracje intelektualne: paradygmaty teorii i materializm biograficzny, w: Migracje modernizmu. Nowoczesność i uchodźcy, red. T. Majewski i in., Łódź: Łódzkie Stowarzyszenie Inicjatyw Miejskich „Topografie”, Narodowe Centrum Kultury, 2014, s. 7–59.
Matuszek Dawid, Stefn Muzykant, „Fa-Art” 2012, nr 1–2.
Mazurkiewicz Filip, Melancholia Stefana Szymutki, „Fa-Art” 2012, nr 1–2, s. 3–12.
Mikołajczak Małgorzata, Geografia wyobrażona regionu – wstęp do regionalnej komparatystyki, w: Geografia wyobrażona regionu. Literackie figury przestrzeni, red. D. Kalinowski i in., Kraków: Universitas, 2014, s. 5–18.
Rybicka Elżbieta, Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca. Zwrot topograficzny w badaniach literackich, „Teksty Drugie” 2008, s. 21–38.
Rybicka Elżbieta, Ponowoczesny regionalizm i badania komparatystyczne, „Rocznik Komparatystyczny” 2011, nr 2, s. 141–161.
Skwarczyńska Stefania, Regionalizm a główne kierunki teorii literatury, „Prace Polonistyczne”, Koło Polonistów w Łodzi, Łódź 1937, s. 7–52.
Sławiński Janusz, Przestrzeń w literaturze: elementarne rozróżnienia i wstępne oczywistości, w: Przestrzeń i literatura: studia, red. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1978, s. 9–22.
Szadkowski Krystian, Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2015.
Szymutko Stefan, Nagrobek ciotki Cili, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2001.
Szymutko Stefan, Po co literatura jeszcze jest? Na motywach książek Janusza Sławińskiego „Przypadki poezji” i „Miejsce interpretacji”, „Teksty Drugie” 2007, nr 3, s. 142–152.
Szymutko Stefan, Rzeczywistość jako zwątpienie w literaturze i literaturoznawstwie, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1998.
Szymutko Stefan, Semantyka wypowiedzi narracyjnej – problemów ciąg dalszy, w: Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, 2002, s. 212–231.
Ulicka Danuta, Obrona teorii, „Teksty Drugie” 2007, nr 6, s. 175–196.
Zilcosky John, Poetry after Auschwitz? Celan and Adorno Revisited, „Deutsche Vierteljahrsschrift f ¨ur Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte” 2005, nr 4, s. 670–691.
Żurek Łukasz, Dodatkowe problemy z historią Stefana Szymutki, „Forum Poetyki” 2016, nr 5 (jesień), s. 68–79.
Wydział Polonistyki. Uniwersytet Warszawski
Łukasz Żurek, doktorant w Instytucie Literatury Polskiej UW przy Zakładzie Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich. Publikował artykuły, tłumaczenia, eseje i teksty krytycznoliterackie na łamach „Przeglądu Filozoficzno-Literackiego”, „Forum Poetyki”, „Tekstualiów”, „Dwutygodnika”, „Małego Formatu”, „Kontentu” i „Kultury Liberalnej”.
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.