(Re-)kreacyjny rejs arką na koniec świata, czyli jak autor stworzył się Bogiem, czyli diablada z Darwinem. O „Galapagos” Kurta Vonneguta
Jarzy Kamionowski
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstokuhttps://orcid.org/0000-0002-3515-8751
Abstrakt
Artykuł ten dotyczy powieści Galapagos Kurta Vonneguta, Jr. w jej wymiarze tematyczno-formalnym. Stawia sobie za cel, po pierwsze, rozpoznanie jej odniesień do kwestii naukowych, dotyczących teorii ewolucji Darwina i tzw. „darwinizmu społecznego”. Po drugie, identyfikuje zakotwiczenia stricte literackie powieści, których przywołanie pozwala na sformułowanie wniosków dotyczących charakteru jej interteksualności. Szczególnie istotny jest tu związek Galapagos z biblijnym mitemopotopie, któremu poświęca mnajwięcej miejsca w wywodzie.W rezultacie zostanie potwierdzona hipoteza, że Vonnegut konsekwentnie uprawia w celu głęboko dydaktycznym postmoderniczną metafikcję o moralistycznym przesłaniu
Słowa kluczowe:
postmodernizm, metafikcja, intertekstualność, mit o potopie, teoria ewolucjiBibliografia
Allen William Rodney [ed.] (1988), Conversations with Kurt Vonnegut, Jackson and London: University Press of Mississippi.
Freese Peter (1995), Surviving the End: Apocalypse, Evolution, and Entropy in BernardMalamud, Kurt Vonnegut, and Thomas Pynchon, “Critique”, Vol. 36, No. 3, s. 163–176.
Freese Peter (2009), The Clown of Armageddon: The Novels of Kurt Vonnegut, Heidelberg: Druck.
George P.J. (2011), Devastation of Nature and the Devaluation of Life: Ecological Concerns in Kurt Vonnegut, “Literary Insight”, Vol. 2, s. 86–91.
Jameson Frederic (1982), Progress Versus Utopia: or, Can We Imagine the Future?, “Science Fiction Studies”, Vol. 9, No. 2, s. 147–158.
Longman Tremper (2001), Song of Songs, Grand Rapids, Michigan, Cambridge, UK: William B. Eerdmans Publishing Company.
Marshall Ian (2017), Kurt Vonnegut’s “Homage to Santa Rosali”: “The Patroness of Evolutionary Studies” and “Galapagos”, “Evolutionary Studies in Imaginative Culture”, Vol. 1, Iss. 1, s. 137–148.
McInnis Gilbert (2011), Evolutionary Mythology in the Writings of Kurt Vonnegut, Palo Alto: Academica Press.
Mustazza Leonard (1990), Forever Pursuing Genesis: The Myth of Eden in the Novels of Kurt Vonnegut, Cranbury, New Jersey: Associated University Presses.
Mustazza Loonard (1991), A Darwinian Eden: Science and Myth in Kurt Vonneguts “Galapagos”, “Journal of the Fantastic in the Arts”, Vol. 3, Iss. 2, s. 55–65.
Pardee Shiela (2015), Drifting and Foundering: Evolutionary Theory in Kurt Vonnegut’s “Galapagos”,
w: Shipwreck and IslandMotifs in Literature and the Arts, ed. B. le Juez, Rodopi: Brill, s. 249–265.
Priyadharshini Ms. S., Fantasy: An Alternative World to the World of Reality in Kurt Vonnegut’s Galapagos, “The Indian Review of World Literature in English” 2017, Vol. 13, No. 1, s. 14–20.
Rosen Elizabeth K. (2008), Apocalyptic Transformation: Apocalypse and the Postmodern Imagination, Lanham: Lexington Books.
Świderkówna Anna (1995), Rozmowy o Biblii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Vonnegut Kurt (1992), Galapagos, przeł. D. Józefowicz, Warszawa: Czytelnik.
Vonnegut Kurt (1996), Rzeźnia numer pięć, przeł. L. Jęczmyk,Warszawa: Wydawnictwo Da Capo.
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku https://orcid.org/0000-0002-3515-8751
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.