Prywatne małe rzeczy. Oswajanie śmierci w liryce Herberta

Krystyna Jakowska

Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku
https://orcid.org/0000-0001-9344-9752


Abstrakt

Looking at the images of death, dying and afterlife in Herbert’s poetry allows us to acknowledge the function of personal as a means of escaping theterrors ofdeath.Thisconsolingprivacyrevealsitselfinthecommonality of the language and, above all, in recognizing the meaning of insignificant everyday objects.

Słowa kluczowe:

Polish poetry, privacy, everyday life, object, death

Elzenberg Henryk (2002), Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Herbert Zbigniew(2011), Wiersze zebrane,red. R. Krynicki, Kraków: Wydawnictwo a5.

Jakowska Krystyna (2016), Styks i okolice, w: Wiersz-rzeka, red. M. Piotrowiak, M. Jochemczyk, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Lektor (właśc. Fiałkowski Tomasz) (2018), Nasz wiek, „Tygodnik Powszechny”, nr 4, s. 68.

Sioma Radosław (2017), Krzesło i zmięta serweta. Szkice o twórczości Zbigniewa Herberta, Kraków: JMR Trans-Atlantyk, Instytut Myśli Józefa Tischnera.

Zawistowska-Toczek Dagmara (2008), Stary poeta. Ars moriendi w późnej twórczości Zbigniewa Herberta, Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”.

Pobierz

Opublikowane
2018-06-28



Krystyna Jakowska 
Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku https://orcid.org/0000-0001-9344-9752



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.