Porządkowanie tekstowych przestrzeni biograficznych – wokół Ostatniego rozdania Wiesława Myśliwskiego
Agnieszka Czyżak
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w PoznaniuAgnieszka Czyżak, dr hab., prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pracuje w Zakładzie Poetyki i Krytyki Instytutu Filologii Polskiej. Współredaktorka tomów zbiorowych m.in. Powroty Iwaszkiewicza (1999), Wariacje na temat (2003), PRL – świat (nie)przedstawiony (2010), Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata (2011). Autorka książek: Życiorysy polskie 1944–89 (1997), Kazimierz Brandys (1998), Na starość. Szkice o literaturze przełomu tysiącleci (2011) oraz Świadectwo rozproszone. Literatura najnowsza wobec przemian (2015).
Abstrakt
The article offers the discussion of Wiesław Myśliwski’s Ostatnie rozdanie, which is developed along two perspectives. One is the author’s prosewriting, the other uses spatial aspect. Both perspectives depict the literary realm and the topographic representations of the main characters’ biographies. Myśliwski’s refined narrative style gradually evolves to become a vehicle for his pessimistic diagnosis of the human condition and our existence. Determined by historical, social and cultural factors, it invariably remains situated in the significantly arranged space.
Słowa kluczowe:
space, experience, biography, narration, Wiesław MyśliwskiBibliografia
Czyżak Agnieszka, Życiorysy polskie 1944–1989, Poznań: Wydawnictwo „Poznańskich Studiów Polonistycznych”, 1997.
Kaniewska Bogumiła, Świat w granicach „ja”. O narracji pierwszoosobowej, Poznań: Rebis, 1997.
Kaniewska Bogumiła, Opowiedziane. O prozie Wiesława Myśliwskiego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013.
Myśliwski Wiesław, Nagi sad, Warszawa: PIW, 1967.
Myśliwski Wiesław, Pałac, Warszawa: PIW, 1970.
Myśliwski Wiesław, Kamień na kamieniu, Warszawa: PIW, 1984.
Myśliwski Wiesław, Widnokrąg, Warszawa: Muza S.A., 1996.
Myśliwski Wiesław, Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków: Znak, 2006.
Myśliwski Wiesław, Ostatnie rozdanie, Kraków: Znak, 2013.
Rybicka Elżbieta, Geopoetyka: konstelacja i światowanie, w: Przestrzeń – literatura – doświadczenie. Z inspiracji geopoetyki, red. T. Gęsina, Z. Kadłubek, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016, s. 9–12.
Sławek Tadeusz, Być z przestrzenią, „Autoportret” 2013, nr 2 (41), s. 5–11.
Sulima Roch, Życie podług słowa. O metodzie prozy Wiesława Myśliwskiego, „Akcent” 2017, nr 2, s. 34–46.
Zaworska Helena, Dobrze, że żyłem. Wywiady z pisarzami, Warszawa: Muza S.A., 2002
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Agnieszka Czyżak, dr hab., prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pracuje w Zakładzie Poetyki i Krytyki Instytutu Filologii Polskiej. Współredaktorka tomów zbiorowych m.in. Powroty Iwaszkiewicza (1999), Wariacje na temat (2003), PRL – świat (nie)przedstawiony (2010), Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata (2011). Autorka książek: Życiorysy polskie 1944–89 (1997), Kazimierz Brandys (1998), Na starość. Szkice o literaturze przełomu tysiącleci (2011) oraz Świadectwo rozproszone. Literatura najnowsza wobec przemian (2015).
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.