Tekstualne doświadczanie krajobrazu górskiego – o funkcjach intertekstualności w książce Roberta Macfarlane’a Mountains of the Mind

Anna Dziok-Łazarecka

Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku

Anna Dziok-Łazarecka, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku, pracuje w Zakładzie Kultur i Literatur Anglojęzycznych w Instytucie Neofilologii UwB. Jej zainteresowania badawcze obejmują utekstualnienie tematyki podróży, przyrody i krajobrazu w angielskiej literaturze podróżniczej oraz zagadnienia z dziedziny ekokrytyki.




Abstrakt

Drawing on the concept of intertextuality, the article offers the reading of Robert Macfarlane’s travel book Mountains of the Mind. It explores the process which frames the collective Western imagination of the mountainous landscape and uncovers the formation of a unique discourse. Finally, the intertextual methodology demonstrates how walking in the footsteps of mountaineers entangles the real-life experience with the literary.

Słowa kluczowe:

intertextuality, intertext, Macfarlane Robert, travel book, landscape writing

Allen Graham, Intertextuality. The New Critical Idiom, London and New York: Routledge, 2000.

Balbus Stanisław, Intertekstualność a proces historycznoliteracki, Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 1990.

Genette, Gerard, The Architext. An Introduction, Berkley, Los Angeles, Oxford: The University of California Press, 1992.

Genette Gerard, Paratexts. Thresholds of Interpretation, Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

Genette Gerard, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżyński i A. Milecki, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2014.

Gilpin William, Observations on the River Why, and Several Parts of South Wales, &c. Relative Chiefly to Picturesque Beauty: Made in the Summer of the Year 1770, London: Pallas Athene, 2005.

Kinsley Zoe, Women Writing the Home Tour, 1682–1812, London and New York: Routledge 2008.

Macksey Richard, Pausing on the threshold, w: G. Genette, Paratexts. Thresholds of Interpretation, Cambridge: Cambridge University Press, 1997, s. xix–xx.

Macfarlane Robert, Mountains of the Mind: A History of a Fascination, London: Granta Books, 2004.

Nycz Ryszard, Poetyka intertekstualna: tradycje i perspektywy, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. R. Nycz, M. P. Markowski, Kraków: Universitas, s. 153–180.

Ruskin John, The Mountain Glory, w: G. Goodchild, red. The Lore of the Wanderer. An Open-Air Anthology, red. G. Goodchild, London: J. M. Dent & Sons. Ltd.1915, s. 81–86.

Schama Simon, Landscape and Memory, London: Harper Press, 2004.

Solnit Rebecca, Wanderlust. A History of Walking, London: Granta Books, 2014.

Smith Sidonie, Watson J., Reading Autobiography. A Guide for Interpreting Life Narratives, Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 2002.

Woźniakowski Jacek, Góry niewzruszone. O różnych wyobrażeniach przyrody w dziejach nowożytnej kultury europejskiej, Warszawa: Czytelnik, 1974

Pobierz

Opublikowane
2017-06-03



Anna Dziok-Łazarecka 
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku

Anna Dziok-Łazarecka, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku, pracuje w Zakładzie Kultur i Literatur Anglojęzycznych w Instytucie Neofilologii UwB. Jej zainteresowania badawcze obejmują utekstualnienie tematyki podróży, przyrody i krajobrazu w angielskiej literaturze podróżniczej oraz zagadnienia z dziedziny ekokrytyki.




Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.