Lustrzane konfrontacje Pana Cogito
Paulina Abriszewska
Wydział Filologiczny Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniuhttps://orcid.org/0000-0001-5938-3163
Abstrakt
The aim of the paper is to analyze the series of poems about Mr. Cogito and investigate the motifs of mirror and mirror reflection, which are important for the construction of identity of the character created by Zbigniew Herbert. Apart from mirror-as-material-object, there is also mirror-as-metaphor, i.e. acts of self-reflection and self-observation. Yet there is another layer of mirrors there, the one located in “meta-text”, where Herbert joins inter-textual games and ironically approaches both his poetical oeuvre and that of his artistic “masters”.
Słowa kluczowe:
Polish poetry, identity, self-reflection, intertextuality, clinamenBibliografia
Abriszewska Paulina (2012), Przeżycie egzystencjalne Pana Cogito, w: Między nami a światłem. Bóg i świat w twórczości Zbigniewa Herberta, red. G. Halkiewicz-Sojak i R. Sioma, Toruń–Kraków: Wydawnictwo JMR Trans-Alantyk, s. 321–335.
Antoniuk Mateusz (2017), Historia jednego tomu. O powstawaniu książki „Pan Cogito”, w: Pracownia Herberta. Studia nad procesem tekstotwórczym, red. M. Antoniuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 149–163.
Balcerzan Edward (2009), Zbigniew Herbert a poeta w pewnym wieku, „Akcent”, nr 1, s. 12–21.
Bloom Harold (2002), Lęk przed wpływem. Teoria poezji, przeł. A. Bielik-Robson, M. Szuster, Kraków: Universitas.
Bobryk Roman (2017), Koncept poezji i poety w wierszach Zbigniewa Herberta, Siedlce: Pracownia Wydawnicza Wydziału Humanistycznego.
Bodin Per-Arne (2000), Barbarzyńca i lustro, w: Poznawanie Herberta 2, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 370–380.
Danek Danuta (2012), Śmierć wewnętrzna. Literatura w świetle doświadczenia psychoanalitycznego, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Franaszek Andrzej (1998), Ciemne źródło (o twórczości Zbigniewa Herberta), Londyn: Wydawnictwo Puls.
Gombrowicz Witold (1995), Przeciw poetom. Dialog o poezji z Czesławem Miłoszem, wstęp F.M. Cataluccio, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Gutowski Wojciech (2005), Sny Pana Cogito, w: Portret z początku wieku. Twórczość Zbigniewa Herberta – kontynuacje i rewizje, red. W. Ligęza, M. Cicha, Lublin: Gaudium, s. 129–152.
Herbert Zbigniew (2011), Wiersze zebrane, opracowanie edytorskie R.Krynicki, wyd.2, Kraków: Wydawnictwo a5.
Sawicki Stefan (1998), „Wiersz-płacz”?, w: Liryki lozańskie Adama Mickiewicza. Strona Lemanu: antologia, oprac. M. Stala, Kraków: Universitas, s. 378–386.
Wiśniewska Lidia (2001), Filozofia i mechanizmy konstrukcyjne świata poetyckiego Zbigniewa Herberta, w: Twórczość Zbigniewa Herberta. Studia, red. M. Woźniak-Łabieniec i J.Wiśniewski, Kraków: Universitas, s. 51–78.
ˇ Ziˇzek Slavoj (2008), Lacan, przekład i wstęp J. Kutyła, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Wydział Filologiczny Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-5938-3163
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.