„Więźniowie natury” – rzecz o kształtowaniu się ludzkiego spojrzenia (przykład Maurycego Maeterlincka)
Ireneusz Gielata
Wydział Humanistyczno-Społeczny, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-BiałejAbstrakt
Relying on Maurice Maeterlinck’s essays, the article reflects on the question of human perception of insects, especially termites. Spatially enclosed termitemounds impose specific way of life which, in Maeterlinck’s view, resembles human way. Following Gernat Böhme’s argument, this realization can only be attained if one accepts emotions in perception. By writing about “places of imprisonment” of living creatures, Maeterlinck was the first to depict human living space as natural imprisonment. At the same time, in his entomological monographs he initiated human experiencing of nature; the process which Böhme described as situating man in his surroundings.Słowa kluczowe:
Maurice Maeterlinck, termites, nature, human perception, spaceWydział Humanistyczno-Społeczny, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.