Mapy literackie – kłącze, fałdy i „efekt przedpokoju”

Maciej Dajnowski

Wydział Filologiczny. Uniwerstet Gdański


Abstrakt

The paper summarizes some remarks on the metaphor of map, as it is used within the field of geopoetics. The first of its meanings refers to representation of literary space in a work of fiction. The second is often applied to describe an imaginary vision of real geographic (political, economic etc.) space. It is therefore determined (or “created”) by culture, or rather by innumerable cultural texts, which affect our common, i.e. culture-dependent imagination. In both cases “the map” should not be considered as a representation in its traditional meaning of something essentially present or given. Instead, Deleuzian metaphors of the rhizome and the fold seem more convenient here, as they highlight this unready, process- and interpretation-dependent character. The sets of metaphorical notions, such as “fold/ply”, “double fold/twofold/two-ply” and “folding/creasing/ironing imaginary maps” are used in this paper to clarify the idea of “antechamber effect”. In consequence, this is a phenomenon which, within the realm of literary imagination, renders some real territories with weak cultural potential nonexistent.

Słowa kluczowe:

geopoetics, literary space, literary maps, cultural imagination

Pobierz

Opublikowane
2016-03-20



Maciej Dajnowski 
Wydział Filologiczny. Uniwerstet Gdański



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.