Jak Józef Sigalin most odbudowywał. Z historii legend warszawskich
Jakub Jakubaszek
Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet WarszawskiAbstrakt
The rebuilding of Poniatowski Bridge in the years 1945–46 was a symbolically meaningful act for both the national propaganda of the times and the postwar Warsaw. The city was in ruins and so its potential as the country’s future capital was questioned by many. The reconstruction process became legendary owing to its main figure Józef Sigalin – one of the chief managers of the Bureau for Rebuilding the Capital (Polish: BOS) and later, during Stalin years, its main architect. His story is related in the collection Nad Wisłą wstaje warszawski dzień... (ed. 1963). Narrated within the framework of initiation myth, the story reveals its characteristic elements: the unfolding of the enterprise, the idealistic portrait of BOS and the enthusiastic ideal of People’s Poland. All these elements formulate the carefully constructed founding myth, whose demystification is the purpose of this article.Słowa kluczowe:
urban legend, founding myth, Józef Sigalin, postwar Warsaw, Poniatowski BridgeInstytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.