Przygody Sindbada, czyli fantazmaty Leśmiana?

Iwona Misiak

Instytut Filologii Polskiej Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
https://orcid.org/0000-0002-7473-5064


Abstrakt

The article discusses the psychoanalytical interpretation of Leśmian’s fairy tale The adventures of Sindbad Sailor by Bogusław Grodzki. Following Freud’s and Bettelheim’s concepts, it claims that Sindbad’s psychosexual development and his relations with the princesses reflect Leśmian’s phantasms – the poet’s erotic/sexual desires. In Grodzki’s work fiction seems to be an autobiographical tale and verbal psychotherapy. Misiak, on the other hand, presents the sex/gender categories and introduces the distinction between the autobiography and autofiction as well as certain poststructural and feminist categories.

Słowa kluczowe:

fairy tale, autobiography, psychoanalysis, poststructuralism, feminism

Auden Wystan Hugh (1988), Grecy i my, przeł. A. Skarbińska, w: tegoż, Ręka farbiarza i inne eseje, wyb. M. Sprusiński, J. Zieliński, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Creed Barbara (2012), Potworna kobiecość, przeł. A. Kowalcze-Pawlik, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 525–535.

Creed Barbara (1993), The Monstrous-Feminine. Film, Feminism, Psychoanalysis, London–New York: Routledge.

Czabanowska-Wróbel Anna (2009), Złotnik i śpiewak. Poezja młodopolska Staffa i Bolesława Leśmiana w kręgu modernizmu, Kraków: Universitas.

Derrida Jacques (2004), Freud i scena pisma, w: tegoż, Pismo i różnica, przeł. K. Kłosiński, Warszawa: Wydawnictwo KR, s. 347–402.

Dodds Eric R. (2002), Grecy i irracjonalność, przeł. J. Partyka, Bydgoszcz: Homini.

Dybel Paweł (1998), Lacan i Leśmian: dwa zwierciadła, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 19–36.

Grodzki Bogusław (2012), Leśmianowska baśń nowoczesna. O „Przygodach Sindbada Żeglarza” Bolesława Leśmiana, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Gutowski Wojciech (2016), Wątpliwa hipoteza witalizmu w polskiejliteraturze nowoczesnej, w: Młodopolski witalizm. Modernistyczne witalizmy, red. A. Czabanowska-Wróbel, U.M. Pilch, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 35–61.

Gutowski Wojciech (1992), Poezja Bolesława Leśmiana a mity erotyczne Młodej Polski, w: tegoż, Nagie dusze i maski. O młodopolskich mitach miłości, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 332–353.

Miłosz Czesław (1998), Traktat poetycki, w: tegoż, Antologia osobista. Wiersze, poematy, przekłady, Kraków: Znak, s. 103–108.

Misiak Iwona (2016), Polskie sny literackie, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 163–170.

Nalewajk-Turecka Żaneta (2015), Leśmian międzynarodowy – relacje kontekstowe. Studia komparatystyczne, Kraków: Universitas.

Owczarski Wojciech (2014), Sennik polski. Literatura, wyobraźnia, pamięć, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Wyka Marta (1985), Leopold Staff, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Pobierz

Opublikowane
2018-06-28



Iwona Misiak 
Instytut Filologii Polskiej Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-7473-5064



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.