Nie-miejsca jako przestrzenne wzorce kondycji podmiotu w „Jak pokochać centra handlowe” Natalii Fiedorczuk
Abstrakt
The article is an attempt at reading Natalia Fiedorczuk’s text Jak pokochać centra handlowe [How to fall in love with shopping centers] in the perspective of Marc Aug´e’s theory of non-places (non-lieux) and Ewa Rewers’ concept of the subject as a non-place. The author uses the strategy in which attributes of non-place as a physical space are combined with the ontological status of the subject. It lets me define depressive condition of the mother as a transitive one, constituted on the figures of movement, anonymity and loneliness. This strategy also incorporates into maternity discourse the issues marginalized in cultural awareness (depression, emotion policy and maternal memory).
Słowa kluczowe:
literary space, maternal subject, postpartum depression, motherhood, literatureBibliografia
Aug´e Marc (2010), Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Baraitser Lisa (2009), Maternal Encounters: The Ethics of Interruption, London: Routledge.
Fiedorczuk Natalia (2016), Jak pokochać centra handlowe, Warszawa: Wydawnictwo Wielka Litera.
Graff Agnieszka (2008), Rykoszetem. Rzecz o płci, seksualności i narodzie, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Illouz Eva (2010), Uczucia w dobie kapitalizmu, przeł. Z. Simbierowicz, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Rewers Ewa (1996), Język i przestrzeń w poststrukturalistycznej filozofii kultury, Wydawnictwo UAM, Poznań.
Rewers Ewa (2004), Więźniowie transkulturowej wyobraźni, w: Narracja i tożsamość (I). Narracje w kulturze,red. W.Bolecki, R.Nycz, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.