Popkultura jako medium pamięci regionalnej na przykładzie Białegostoku

Monika Justyna Roman

Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku
https://orcid.org/0000-0002-6151-6014


Abstrakt

The author chose popular culture texts such as graphic novel and hip-hop album to analyze the process of remembering in the region of Podlasie. Thearticlealso examineswhetherpopular mediahavethepotentialto create place narration as well as to present the commonplace tensions that emerge from the culturaland religious diversitywhere distinct “memories” blend.

Słowa kluczowe:

memory, cultural diversity, new regionalism, geopoetics, pop culture

Assmann Aleida (2013), Metafory, modele i media pamięci, przeł. Z. Dziewanowska-Stefańczyk, w: tejże, Między historią a pamięcią. Antologia, red. i posłowie M. Saryusz-Wolska, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 89–126.

Aug´e Marc (2008), Nie-Miejsca: wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności: fragmenty, przeł. A. Dziadek, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 127–140.

Białystok – raport MSW dot. zwalczania przestępczości związanej z dyskryminacją rasową i ksenofobią (2018), https://mswia.gov.pl/pl/aktualnosci/11975,Bialystok-raportdotyczacy-zwalczania-przestepczosci-zwiazanej-z-dyskryminacja-r.html.

Bourdieu Pierre (2006), Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Ciruk Michał „Cira” ft. „Lukasyno” (2015), Pocztówki z Miasta B., Białystok. Domańska Ewa(2012), Epistemologie pograniczy, w:Na pograniczach literatury, red. J. Fazan, K. Zajas, Kraków: Universitas, s. 85–101.

Domańska Ewa (1999), Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Erll Astrid (2009), Literatura jako medium pamięci zbiorowej, przeł. M. Saryusz-Wolska, w: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków: Universitas, s. 211–248.

Jutkiewicz Michał (2017), Paradoks dystynkcji. Komiks na rynku kultury w Polsce, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 88–107.

Kałążny Jerzy (2007), Kategoria pamięci zbiorowej w badaniach literaturoznawczych, „Kultura Współczesna”, nr 3, s. 85–103.

Karpowicz Joanna (2011), Pocztówki z Białegostoku, Białystok: Centrum Ludwika Zamenhofa.

Kącki Marcin (2015), Białystok. Biała siła, czarna pamięć, Wołowiec: Czarne.

Konończuk Elżbieta (2011), Mapa w interdyscyplinarnym dialogu geografii, historii i literatury, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 255–264.

Kopeć Anna (2018), Centrum Zamenhofa: Joanna Karpowicz zrobiła komiks o Białymstoku, „Kurier Poranny” 12.09.2012, http://www.poranny.pl/archiwum/art/5478716,centrum-zamenhofa-joanna-karpowicz-zrobila-komiks-o-bialymstoku,id,t.html.

Kurz Iwona (2007), Przepisywanie Pamięci. Przypadek Muzeum Powstania Warszawskiego, „Kultura Współczesna”, nr 3, s. 150–162.

Masłowski „Lex” Paweł (2018), Marvell – historia komiksu, http://www.marvelcomics.pl/publicism/index/id/1006.

Medek Jakub (2018), Historia miasta zapisana w szkieletach ze wzgórza św. Magdaleny, „Gazeta Wyborcza” 25.02.2013, http://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/1,35241,13454403,Historia_miasta_zapisana_w_szkieletach_ze_wzgorza.html.

Nora Pierre (2011), Między pamięcią a historią: Les Lieux de M´emoire, przeł. M. Sugiera, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, nr 105, s. 20–27.

Puśko Radek (2018), Cira i jego „pocztówki”, w: tegoż, Blog bardzo obywatelski, wpis z 12.12.2015, http://radekpusko.pl/cira-i-jego-pocztowki/.

Rasizm w Białymstoku. Nadal dochodzi do ataków na cudzoziemców (2018), „Kurier Poranny” 30.06.2013, http://www.poranny.pl/wiadomosci/bialystok/art/5543754,rasizm-w-bialymstoku-nadal-dochodzi-do-atakow-na-cudzoziemcow,id,t.html.

Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.

Rybicka Elżbieta (2011), Ponowoczesny regionalizm i badania komparatystyczne, „Rocznik Komparatystyczny”, nr 2, s. 141–161.

Saryusz-Wolska Magdalena (2010), Zapomnieć się w pamięci, „Kultura Współczesna”, nr 1, s. 76–86.

Sendyka Roma (2014), Miejsca, które straszą (afekty i nie-miejsca pamięci), „Teksty Drugie”, nr 1, s. 84–102.

Skrzypczyk Krzysztof (2018), Komiksologia, czyli komiks w ujęciu teoretyczno-badawczym, http://www.zeszytykomiksowe.org/sklad/skrzypczyk-sympozja.pdf.

Spiegelman Art (2016), Maus. Opowieść Ocalałego. Wydanie zbiorcze, przeł. P. Bikont. Warszawa: Prószyński Media.

Stobiecki Rafał (2014), Historiografia regionalna. Nowa wizja dziejów czy nowa metoda?, w: Historie wzajemnych oddziaływań, red. R. Traba, Berlin–Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 387–400.

Szacka Barbara (2010), II wojna światowa w pamięci rodzinnej, w: Między codziennością a wielką historią. Druga wojna światowa w pamięci zbiorowej społeczeństwa polskiego, red. P.T. Kwiatkowski, L.M. Nijakowski, B. Szacka, A. Szpociński, Gdańsk–Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 81–132.

Sztop-Rutkowska Katarzyna (2018), Folderowa wielokulturowość. Wykopmy rasizm z Białegostoku, https://www.academia.edu/3717186/Folderowa_wielokulturowo%C5%9B%C4%87.

Timofiejuk Paweł (2011), Polski komiks jako narzędzie propagandy, w: KOntekstowy MIKS. Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej, red. G. Gajewska, R. Wójcik, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 179–197.

Traba Robert (2009), Polifonia pamięci, w: tegoż, Przeszłość w teraźniejszości. Polskie spory o historię na początku XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Tryczyk Michał (2015), Miasta śmierci. Sąsiedzkie pogromy Żydów, Warszawa: Wydawnictwo RM.

Woniak K. (2014), hasło: „Pamięć lokalna”, w: Modi Memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M.

Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Wójtowicz Stanisław (2014), O kierunkach badań literaturoznawczych nad hip-hopem, w: Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, red. M. Miszczyński, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 183–198.

Zajas Krzysztof (2009), Kresy skreślone, czyli o polskiej wielokulturowości, „Wielogłos”, nr 5–6, s. 110–121.

Zawadzka Danuta (2014), Białystok jak buza, w: Geografia wyobrażona regionu. Literackie figury przestrzeni, red. D. Kalinowski, M. Mikołajczak, A. Kuik-Kalinowska, Kraków: Universitas, s. 201–216.

Zawadzka Danuta (2017), Między archiwum i kanonem. Praca pamięci w literaturze regionu podlaskiego na przykładzie książek z 2015 roku, w: Regionalizm literacki – historia i pamięć, red. Z. Chojnowski, E. Rybicka, Kraków: Universitas, s. 125–154. http://www.encyklopediateatru.pl/osoby/43245/agnieszka-korytkowska-mazur (2018).

Pobierz

Opublikowane
2018-06-28



Monika Justyna Roman 
Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku https://orcid.org/0000-0002-6151-6014



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.