„Sweetland” Michaela Crummeya jako elegia na znikające osady rybackie

Ewelina Feldman-Kołodziejuk

Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku
https://orcid.org/0000-0003-1205-1510


Abstrakt

Sweetland is a fictional record of the resettlement of a fishing town in Newfoundland due to a fishing crisis caused by a cod moratorium. The main character, Moses Sweetland, refuses to leave his home island and by feigning his own death manages to stay behind when all other inhabitants depart. The article focuses on the transformations that the deserted island undergoes, with special focus on Gothic elements, the motif of the map and Pierre Nora’s concept of lieu de m´emoire.

Słowa kluczowe:

resettlement, space, lieu de m´emoire, map, Newfoundland

Crummey Michael (2015), Sweetland, przeł. M. Alenowicz, Gdańsk: Wiatr od morza.

Foucault Michel (2005), Inne Przestrzenie, przeł. A. Rejniak-Majewska, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 117–125.

Myśliwski Wiesław (2007), Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków: Znak.

Nora Pierre (2009), Między pamięcią i historią: Les lieux de M´emoire, „Tytuł Roboczy: Archiwum”, nr 2, s. 4–12.

Rybicka Elżbiera (2008), Miejsca, pamięć, literatura, (w perspektywie geopoetyki), „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 19–32.

Tuan Yi-Fu (1987), Przestrzeń i miejsce, przeł. A. Morawińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Pobierz

Opublikowane
2018-06-28



Ewelina Feldman-Kołodziejuk 
Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku https://orcid.org/0000-0003-1205-1510



Licencja

Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0  (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)

Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:

1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.