„Światło niebieskiego stropu” w ciemnym wnętrzu obrazu. Wczesne wiersze Miłosza
Barbara Stelmaszczyk
Uniwersytet ŁódzkiAbstrakt
The essay deals with Miłosz's early poetic works. The author emphasises the dark tone of his images from this period, suffused with fragments of brutal events and negative associations. She emphasises that the poet's contrastive juxtapositions of beautiful and revolting (or ironical) forms in his descriptions of the world highlights the tragic destruction of harmony in it. This disharmony in young Miłosz's images seems to be a trace of his experience of evil history and times of war, whose memory gives rise to the autobiographical current in his poetry. Simultaneously, besides images dark in tone, the poet also drives towards images which are hymnic in nature, a dream to create in poetry a hymnic praise of beauty, to encapsulate in poetic art the epiphanic entirety of the world's beauty which would erase the earthly stain of transience and obscurity. The author analyses the motif of "the light of the blue ceiling" with its symbolic dimension in Miłosz's poetry and its function as the poet's inspiration and as a revelation by which artistic creation is set in motion.
Słowa kluczowe:
poezja, poetyckie obrazowanie, bohater liryczny, liryczna persona, światło, nurt autobiograficznyUniwersytet Łódzki
Licencja
Artykuły opublikowane w czasopiśmie "Białostockie Studia Literaturoznawcze" na platformie należącej do Uniwersytetu w Białymstoku są udostępniane na licencji CC-BY-SA 4.0 (Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
1) uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji na tych samych warunkach, 2) wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
Uniwersytet w Białymstoku zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi w Białymstoku na wykorzystanie dzieła.