Past Supervised. Historical Film in Polish People’s Republic
Aleksandra Chomiuk
Wydział Humanistyczny Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w LublinieAbstract
The article discusses Piotr Kurpiewski’s book Historia na ekranie Polski Ludowej [History on the screenof Polish People’s Republic]. Kurpiewski uses the concept of the politics of history to show the relationship between Polish postwar films and their political context. He examines the production process of individual films from the moment of their making to the moment(s) of their reception. From this point of view the historical film becomes one of the main ideological instruments, serving to legitimize the then sociopolitical regime.
Keywords:
historical film, Polish People’s Republic, visual history, ideologyReferences
Matuszewski Bolesław (2008), Nowe źródło Historii, przeł. B. Michałek,w: Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 19–24.
Misiak Anna (2006), Kinematograf kontrolowany. Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna, Kraków: Universitas.
Rosenstone Robert A. (2008), Historia w obrazach/historia w słowach: rozważania nad możliwością przedstawienia historii na taśmie filmowej, przeł. Ł. Zaremba, w: Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 93–114.
The New Film History. Sources, Methods, Approaches (2007), ed. by J. Chapman, M. Glancy and S. Harper, London: Palgrave Macmillan.
White Hayden (2008), Historiografia i historiofotia, przeł. Ł. Zaremba, w: Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 117–127.
White Hayden (2010), Przeszłość praktyczna, przeł. A. Czarnacka, w: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. E. Domańska, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 49–73.
Zajiˇcek Edward (1992), Poza ekranem. Kinematografia polska 1918–1991, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Zwierzchowski Piotr(2013), Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60., Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Zwierzchowski Piotr, Kornacki Krzysztof (2014), Metodologiczne problemy badania kina PRL-u, „Kwartalnik Filmowy”, nr 85 (145), s. 28–39.
Wydział Humanistyczny Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
License
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.