The Reception of “Miliardy” by Andrzej Strug after 1945

Marek Kochanowski

Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku

Marek Kochanowski, dr hab. prof. UwB, pracuje w Kolegium Literaturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się literaturą modernistyczną, literaturą regionalną i popularną. Jest autorem kilkudziesięciu prac naukowych, w tym czterech monografii: Powieści Witkacego wobec schematów powieści popularnej (Białystok 2007), Modernizacje tradycji w wybranych utworach współczesnej kultury popularnej (Białystok 2013,współautor P. Stasiewicz), Melodramatyzm i powieść. Od rytuału do sensacji (Żeromski, Mniszkówna, Strug) (Białystok 2015), Modernizm mniej znany. Studia i szkice (Białystok 2016).


https://orcid.org/0000-0002-4968-009X


Abstract

This article examines the post-1945 reception of the work by Adam Strug – Miliardy. The posthumous novel presents the lives of several protagonists living in New York during the Great Depression (1929–1933). The article discusses the critical remarks formulated in the years 1945–1989, when the cultural policy of the Polish People’s Republic was politically subjugated to Marxist ideology. All those interconnections bore upon the reception and interpretation of Andrzej Strug’s literary works.


Budrowska Kamila (2009), Literatura i pisarze wobec cenzury PRL. 1948–1958, Białystok:

Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Budrowska Kamila (2014), Studia i szkice o cenzurze w Polsce Ludowej w latach 40. i 50.

XX wieku, Białystok: Alter Studio.

Bujnicki Tadeusz, Gębala Stanisław [red.] (1981), Proza Andrzeja Struga. Studia, Kraków:

PWN.

Burek Tomasz (1975), Jaka niepodległość? Wokół dylematu odrodzonego państwa. Andrzej

Strug i Juliusz Kaden-Bandrowski, w: Literatura polska 1918–1975, t. 1, red.

A. Brodzka, H. Zaworska, S. Żółkiewski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy,

s. 507–525.

Jakubowski Jan Zygmunt (1963), Wczesne pisarstwo Andrzeja Struga. (Na przykładzie

„Dziejów jednego pocisku”), „Przegląd Humanistyczny”, nr 4, s. 49–58.

Jarosiński Zbigniew (1999), Nadwiślański socrealizm, Warszawa: Instytut Badań Literackich

PAN.

Karwacka Helena (1959), Kształtowanie się oblicza ideowego A. Struga w latach 1902–1909,

„Zeszyty Naukowe UŁ”, z. 13, s. 145–160.

Kijowski Andrzej (1964), Nowa powieść Andrzeja Struga, w: A. Kijowski, Arcydzieło

nieznane, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 13–22.

Kisielewska Alicja (1998), Film w twórczości Andrzeja Struga, Białystok: Trans Humana.

Kochanowski Marek (2015), Melodramatyzm i powieść. Od rytuału do sensacji (Żeromski,

Mniszkówna, Strug), Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Kryński Stanisław (1989), Wizja rewolucji we wczesnej prozie Andrzeja Struga (1902–

, Rzeszów: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie.

Krzyżanowski Julian (1963), W kręgu wielkich realistów, Warszawa: Wydawnictwo Literackie.

Kubacki Wacław (1963), Idolum Thematis, w: W. Kubacki, Lata terminowania, Szkice

literackie 1932–1962, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Michalski Henryk (1988), Andrzej Strug, Warszawa: Wiedza Powszechna.

Miller Jan Nepomucen (1964), Andrzej Strug, w: J.N. Miller, Bez kropki nad „i”, Warszawa:

PIW, s. 394–406.

Pieszczachowicz Jan (1969), Czytając Struga, „Miesięcznik Literacki”, nr 5, s. 70–73.

Pieszczachowicz Jan (1972), Na tropach „Ludzi podziemnych” – Andrzej Strug, w: Prozaicy

dwudziestolecia międzywojennego, red. B. Faron, Warszawa: Wydawnictwo

Wiedza Powszechna, s. 617–660.

Pięczka Bogdan (1987), Proza narracyjna Andrzeja Struga,Wrocław:Wydawnictwo Uniwersytetu

Wrocławskiego.

Rohoziński Julian (1973), Andrzej Strug, w: Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku,

seria 5, t. 3: Literatura okresu Młodej Polski, red. K. Wyka, A. Hutnikiewicz,

M. Puchalska, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 181–222.

Rosiak Elżbieta (1964), Andrzej Strug jako krytyk literacki, „Annales Universitatis Marie

Curie-Skłodowska”, t. 16, s. 127–159.

Ruszczyc Marek (1962), Andrzej Strug, Warszawa: Książka i Wiedza.

Sandler Samuel (1958), Tajemnice „Żółtego krzyża”, „Prace Polonistyczne”, seria 14,

s. 109–124.

Sandler Samuel (1959), Andrzej Strug. Wśród ludzi podziemnych, Warszawa: Czytelnik.

Sandler Samuel [wstęp, oprac.] (1965) Wspomnienia o Andrzeju Strugu,Warszawa: PIW.

Stępnik K, Gabryś M. [red.] (2011), Andrzej Strug, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Strug Andrzej (1937–1938), Miliardy, t. 1–2, Warszawa: Gebethner i Wolff.

Strug Andrzej (1986), Ostatnie listy. Opowiadania i szkice, oprac. S. Kryński, Warszawa:

„Książka i Wiedza”.

Wierzewski Wojciech (1973), Doświadczenie kinematograficzne Andrzeja Struga, „Przegląd

Humanistyczny”, nr 2, s. 73–93.

Zacharska Jadwiga (2014), Przerabianie Struga, w: Andrzej Strug. Dzieło i czasy, red.

A. Kargol, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego,

s. 241–255.

Żółkiewski Stefan (1951), Badania nad literaturą polską. Dorobek, stan, potrzeby, Warszawa:

Państwowy Instytut Wydawniczy.


Published
2019-07-01



Marek Kochanowski 
Wydział Filologiczny Uniwersytet w Białymstoku

Marek Kochanowski, dr hab. prof. UwB, pracuje w Kolegium Literaturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się literaturą modernistyczną, literaturą regionalną i popularną. Jest autorem kilkudziesięciu prac naukowych, w tym czterech monografii: Powieści Witkacego wobec schematów powieści popularnej (Białystok 2007), Modernizacje tradycji w wybranych utworach współczesnej kultury popularnej (Białystok 2013,współautor P. Stasiewicz), Melodramatyzm i powieść. Od rytuału do sensacji (Żeromski, Mniszkówna, Strug) (Białystok 2015), Modernizm mniej znany. Studia i szkice (Białystok 2016).

https://orcid.org/0000-0002-4968-009X



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.