“Sońka” by Ignacy Karpowicz and the Selected Concepts of Postmodern Feminism
Gabriela Zawojska
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w BiałymstokuGabriela Zawojska, studentka I roku II stopnia filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku. Do jej kształtujących się wciąż zainteresowań badawczych należą przede wszystkim: literatura regionalna, zwłaszcza podlaska, oraz konstrukcja postaci kobiecych we współczesnej prozie. Pracę licencjacką oparła na powieściach Ignacego Karpowicza, analizując tożsamość bohaterek Cudu i Sońki w kontekście wybranych koncepcji z zakresu feminizmu postmodernistycznego.
https://orcid.org/0000-0002-8023-0732
Abstract
The article’s interpretation of Sońka by Ignacy Karpowicz centres on the construction of the eponymous character. The author of the article analyzes the character’s identity, drawing from the postmodern feminist critique. Especially useful is the concept of nomadism introduced by Rosi Braidotti. Another key idea is the proposal by Adriana Cavarero about the functions of relation and narration in building female identity. The author emphasizes the significance of the body and bodily experience in the creation of the feminine self.
Keywords:
subject identity; body; woman; identity; PodlasieReferences
Braidotti Rosi (2009), Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie
współczesnym, przeł. A. Derra, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie
i Profesjonalne.
Cavarero Adriana (2004), Opowiedz mi moją historię, „Pamiętnik Literacki”, nr 3,
s. 5–41.
Derra Aleksandra (2010), CIAŁO – KOBIETA – RÓŻNICA w nomadycznej teorii podmiotu
Rosi Braidotti, w: Terytorium i peryferia cielesności. Ciało w dyskursie filozoficznym,
red. A. Kiepas, E. Struzik, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu
Śląskiego, s. 449–469.
Hyży Ewa (2012), Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca
XX wieku, Kraków: Universitas.
Jagusiak Agnieszka (2019), Podmiot nomadyczny R. Braidotti, jako odpowiedź na kryzys
tożsamości podmiotowej, https://www.academia.edu/16233703/Podmiot nomady
czny R. Braidotti jako odpowied%C5%BA na kryzys to%C5%BCsamo%C5%9B
ci podmiotowej.
Karpowicz Ignacy (2014), Sońka, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Koza Michał (2016), „Historia jest zawsze przeciwko ludziom”. „Sońka” Ignacego Karpowicza
jako narracja etyczna, w: Migracyjna pamięć, wspólnota, tożsamość, red. R. Sendyka,
R. Nycz, T. Sapota, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Koziołek Ryszard (2016), Esesman, mój bliźni, w: R. Koziołek, Dobrze się myśli literaturą,
Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, s. 175–190.
Putnam Tong Rosemarie (2002), Myśl feministyczna: wprowadzenie, przeł. J. Mikos,
B. Umińska, Warszawa: PWN.
Sawicka-Mierzyńska Katarzyna (2018), Poruszyć miejsce. Obraz Białegostoku w twórczości
Sokrata Janowicza i Ignacego Karpowicza, Białystok: Instytut Filologii Polskiej
UwB.
Serkowska Hanna (2000), Podmiot, tożsamość, narracja: polemika Adriany Cavarero z Rosi
Braidotti, „Pamiętnik Literacki”, nr 1, s. 245–255.
Stelingowska Barbara (2017), Odmładzające działanie wspomnień w powieści „Sońka”
Ignacego Karpowicza, „Konteksty Społeczne”, nr 1, s. 56–63.
Wydział Filologiczny. Uniwersytet w Białymstoku
Gabriela Zawojska, studentka I roku II stopnia filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku. Do jej kształtujących się wciąż zainteresowań badawczych należą przede wszystkim: literatura regionalna, zwłaszcza podlaska, oraz konstrukcja postaci kobiecych we współczesnej prozie. Pracę licencjacką oparła na powieściach Ignacego Karpowicza, analizując tożsamość bohaterek Cudu i Sońki w kontekście wybranych koncepcji z zakresu feminizmu postmodernistycznego.
https://orcid.org/0000-0002-8023-0732License
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.