“In the Darkroom” by Susan Faludi as a Story about a Journey to “In-between”
Agnieszka Izdebska
Katedra Teorii Literatury, Wydział Filologiczny, Uniwersytet ŁódzkiAgnieszka Izdebska, profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego (2010). Zajmuje się teorią powieści, badaniami genderowymi i ewolucją konwencji gotyckiej.
https://orcid.org/0000-0002-6253-8397
Abstract
The article analyzes In the Darkroom by Susan Faludi as representing filial narratives – biographies of a parent reconstructed and told by a son or a daughter, as well as post-memory literature – a reflection of the inherited trauma mediated by generational successors. The text demonstrates spatial entanglements in which the author’s father made his metamorphosis: from a Hungarian Jew, István Friedman, through an American photographer Steven Faludi, to a Hungarian woman, pensioner and patriot Stef´anie Faludi. Thus, the paper reconstructs the threads present in this book – a combination of geographical and historical contexts determining the individual identity choices made by each of us.
Keywords:
filial narratives; post-memory literature; biography; identity; transitionReferences
Bianco Marcie, Identity Is a Battlefield – And Always a Negotiation, http://signsjournal.
org/in-the-darkroom/#bianco.
Ciarkowska Anna (2015), Kto ma pamięć podziurawioną? O koncepcji postpamięci według
Henriego Raczymowa, „Politeja” nr 3, s. 189–199.
Couser G. Thomas (2012), Memoir: An Introduction, Oxford: Oxford University Press.
Faludi Susan (2017), In the Darkroom, Londyn: William Collins.
Faludi Susan (2017), W ciemni, przeł. J. Bednarek, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki
Politycznej.
Hausman Bernice L. (2006), Body, Technology, and Gender in Transsexual Autobiographies,
w: The Transgender Studies Reader, red. S. Stryker, S. Whitle, New York/London:
Routledge, s. 335–361.
Hirsch Marianne (2010), Żałoba i postpamięć, przeł. K. Bojarska, w: Teorie wiedzy o przeszłości
na tle współczesnej humanistyki, red. E. Domańska, Poznań: Wydawnictwo
Poznańskie, s. 247–280.
Pitz Marylynne (2018), Susan Faludi discussed her book ‘In the Darkroom’ as part of Pittsburgh
Arts & Lectures’ Ten Evenings series, https://www.post-gazette.com/ae/
books/2018/02/20/Susan-Faludi-Steven-Faludi-Stefanie-Faludi-In-the-Darkroom
/stories/201802190009.
Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach
literackich, Kraków: Universitas.
Stryker Susan (2006), My Words to Victor Frankenstein above the Village of Chamounix:
Performing Transgender Rage, w: The Transgender Studies Reader, red. S. Stryker,
S. Whitle, New York/London: Routledge, s. 244–256.
Sunmer Jane (2016), Susan Faludi’s „In the Darkroom” provides a stunning look at a complex
man who became a woman – and was also her father, „The Dallas Morning
News”, https://www.dallasnews.com/arts/books/2016/07/15/susan-faludisdarkroom-
provides-stunning-look-complex-man-became-woman-also-father.
Katedra Teorii Literatury, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki
Agnieszka Izdebska, profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego (2010). Zajmuje się teorią powieści, badaniami genderowymi i ewolucją konwencji gotyckiej.
https://orcid.org/0000-0002-6253-8397License
Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).
All interested parties have access to the published articles under the following conditions:
1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.
2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.
The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).
The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.