Traveller’s Eye: Hippolyte Taine’s Venetian Episode in “Voyage en Italie”

Ireneusz Gielata

Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Ireneusz Gielata, dr hab., prof. na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Historyk literatury zajmujący się zagadnieniami dotyczącymi teorii i historii powieści, teorii narracji historycznej, a w obrębie historii literatury – genealogią polskiej i europejskiej nowoczesności oraz badaniem związków pomiędzy literaturą nowoczesną a biologią i medycyną oraz muzyką, plastyką i architekturą. Współredaktor i członek Rady Naukowej nowej serii wydawniczej „ars medica ac humanitas”, a także współredaktor działu historii literatury pisma naukowego „Świat i Słowo”. Autor monografii Nad studnią Ateny. O „Rozdwojonym w sobie” Teodora Parnickiego (2006), Bolesław Prus na progu nowoczesności (2011).


https://orcid.org/0000-0002-1097-9107


Abstract

The article discusses the impact of place on the traveller’s eye. The author uses Hippolyte Taine’s Venetian episode in Voyage en Italie [Journey to Italy] to illustrate how Venice’s landscape transforms and rejuvenates Taine’s eye, modeling his emotions. It turns out that the traveller sees affectively. This way of seeing is no different from the aesthetic eye which, according to Taine’s theory, “uncovers” what is “conspicuous”. The Italian sketches demonstrate as a result that his “philosophy of art” is permeated by geopoetic thinking about the place agency.

Keywords:

geographical space; place; emotions; geopoetics; aesthetic

Bieńczyk Marek (2012), Nie dla mnie sznur samochodów, w: M. Bieńczyk, Książka twarzy,

Warszawa: Świat Książki.

Braudel Fernand (1994), Wenecja, w: F. Braudel i in., Morze Śródziemne. Przestrzeń

i historia. Ludzie i dziedzictwo, przeł. M. Boduszyńska-Borowikowa, B. Kuchta,

A. Szymański, Warszawa: Volumen.

Goethe Johann Wolfgang (1980), Podróż włoska, przekład, przypisy i posłowie

H. Krzeczkowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Pallasmaa Juhani (2012), Oczy skóry. Architektura i zmysły, przeł. M. Choptiany, Kraków:

Instytut Architektury.

Proust Marcel (2013), W stronę Swanna. W poszukiwaniu straconego czasu, t. 1, przeł.

T. Żeleński (Boy), Warszawa: Wydawnictwo MG.

Proust Marcel (2014), W cieniu zakwitających dziewcząt. Wposzukiwaniu straconego czasu,

t. 2, przeł. T. Żeleński (Boy), Warszawa: Wydawnictwo MG.

Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach

literackich, Kraków: Universitas.

Taine Hippolyte A. (2010), Filozofia sztuki, przeł. A. Sygietyński, przedmowa J. Bodzińska,

Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Taine Hippolyte A. (1908), Podróż po Włoszech, t. 1: Neapol i Rzym, t. 2: Florencja i Wenecja,

przeł. A. Sygietyński, Warszawa: Księgarnia Powszechna.


Published
2019-12-30



Ireneusz Gielata 
Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Ireneusz Gielata, dr hab., prof. na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Historyk literatury zajmujący się zagadnieniami dotyczącymi teorii i historii powieści, teorii narracji historycznej, a w obrębie historii literatury – genealogią polskiej i europejskiej nowoczesności oraz badaniem związków pomiędzy literaturą nowoczesną a biologią i medycyną oraz muzyką, plastyką i architekturą. Współredaktor i członek Rady Naukowej nowej serii wydawniczej „ars medica ac humanitas”, a także współredaktor działu historii literatury pisma naukowego „Świat i Słowo”. Autor monografii Nad studnią Ateny. O „Rozdwojonym w sobie” Teodora Parnickiego (2006), Bolesław Prus na progu nowoczesności (2011).

https://orcid.org/0000-0002-1097-9107



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.