“Ah, Life is Wonderful!”: Tunisian Fascinations by Aline Réveillaud de Lens (Space)

Małgorzata Sokołowicz

Instytut Romanistyki, Wydział Neofilologii, Uniwersytet Warszawski

Małgorzata Sokołowicz, adiunkt w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, autorka książki La Catégorie du héros romantique dans la poésie française et polonaise au XIXe siècle (2014) oraz ponad pięćdziesięciu artykułów badających wzajemne wpływy literatury francuskiej i polskiej, związki między literaturą a sztuką, orientalizm oraz literaturę (post)kolonialną.


https://orcid.org/0000-0003-0554-8852


Abstract

The present paper concentrates on the descriptions of Tunisia in the diary by Aline Réveillaud de Lens (1881–1925), a French painter and writer who in 1911, shortly after her marriage, came to live in Tunis. Reluctant to French norms and conventions, de Lens sees Tunisia as an ideal, fascinating land where she may finally be happy. This fascination is reflected in her descriptions of spaces which are to be analysed through the prism of geocriticism in three movements: Tunisia as a land of light and colours, Tunisian symbolic spaces – desert and oasis, and stereotypical Oriental spaces – palace, harem and hammam.

Keywords:

diary; Tunisia; space; 20th-century travel literature

Amster Ellen (2009), ‘The Harem Revealed’ and the Islamic-French Family: Aline de Lens

and a French Woman’s Orient in Lyautey’s Morocco, „French Historical Studies”,

nr 3 (32), s. 279–312.

Brix Michel (2003), Nerval et le rˆeve ´egyptien, „Romantisme”, nr 120, s. 37–46.

Czyba Luce (2010), L’OEil du peintre, w: Flaubert et la peinture, red. G. S´eginger, Caen:

Lettres Modernes Minard, s. 19–39.

Delacroix Eug`ene (2009), Journal (1822–1857), t. 1, Paris: Jos´e Corti.

Flaubert Gustave (1973), Correspondance. Tome I: Janvier 1830 – Juin 1851, red. J. Bruneau,

Paris: Gallimard.

Flaubert Gustave (1992), Słownik komunałów, przeł. J. Gondowicz, Kraków–Warszawa:

Fundacja „Brulionu”.

Flaubert Gustave (2008), Voyage en Orient, red. C. Gothot-Mersch, Paris: Gallimard.

Fromentin Eug`ene (2004), Sahara et Sahel, Paris: Editions Paris-M´editerran´ee.

Lebel Roland (1931), Histoire de la litt´erature coloniale en France, Paris: Librairie Larose.

Lejeune Philippe (1993), Le moi des demoiselles: enquˆete sur le journal de jeune fille, Paris:

´Editions du Seuil.

Lens de Aline R´eveillaud (1925), L’´etrange aventure d’Aguida, Paris: Les ´Editions de

France.

Lens de Aline R´eveillaud (2007), Journal 1902–1924. „L’amour, je le supplie de m’´epargner...”,

Paris: La Cause des Livres.

Levine Steven Z. (1986), Monet’s Series: Repetition, Obsession, „October”, nr 37, s. 65–75.

Peltre Christine (1995), L’atelier du voyage. Les peintres en Orient au XIXe si`ecle, Paris:

Gallimard.

Riesz J´anos (2007), De la litt´erature coloniale `a la litt´erature africaine. Pr´etextes – Contextes

– Intertextes, Paris: Karthala.

Tritter Jean-Louis (2012), Mythes de l’Orient en Occident, Paris: Ellipses.

Viegnes Michel (2003) Vide et pl´enitude dans l’exp´erience du d´esert chez Fromentin,

w: Le d´esert, un espace paradoxal. Actes du colloque de l’Universit´e de Metz (13–15

septembre 2001), red. G. Nauroy, P. Halen, A. Spica, Bern: Peter Lang, s. 337–348.

Westphal Bernard (2007), La G´eocritique. R´eel, fiction, espace, Paris: Les Editions de Minuit.

Wortley Montagu Mary (1992), Letters, London: Everyman’s Library.


Published
2019-12-30



Małgorzata Sokołowicz 
Instytut Romanistyki, Wydział Neofilologii, Uniwersytet Warszawski

Małgorzata Sokołowicz, adiunkt w Instytucie Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, autorka książki La Catégorie du héros romantique dans la poésie française et polonaise au XIXe siècle (2014) oraz ponad pięćdziesięciu artykułów badających wzajemne wpływy literatury francuskiej i polskiej, związki między literaturą a sztuką, orientalizm oraz literaturę (post)kolonialną.

https://orcid.org/0000-0003-0554-8852



License

Articles published on the platform of Białostockie Studia Literaturoznawcze are available  under the license CC-BY-SA 4.0 (CC Attribution-ShareAlike 4.0).

All interested parties have access to the published articles under the following conditions:

1.They must acknowledge authorship, which means crediting the author, title, source, together with the disseminated work (including the hyperlinks to the original work and doi) as well as the same license under the same conditions.

2. Derivative works can be distributed only under the same license as the original work.

The University of Białystok retains the right to the entire journal (layout, graphic design, title, cover design, logo, etc.).

The author retains the property right but confers on the University of Białystok the right to use the work.